Translate

יום ראשון, 29 במרץ 2020

מד"א יאסוף תרומות מנות פלסמה מהמחלימים מקורונה לטיפול בחולים מאת-שרית יוכפז

מד"א יאסוף תרומות מנות פלסמה מהמחלימים מקורונה לטיפול בחולים-מאת שרית יוכפז


משרד הבריאות פנה למד"א בבקשה להיערך לאיסוף מנות פלסמה מאנשים שהחלימו מקורונה * סמנכ"לית שירותי הדם במד"א, פרופ' אילת שנער: "כבר השבוע אישר ה FDA פרוטוקול דומה בארה"ב ושימוש בפלסמה ממחלימים למלחמה בנגיף הקורונה מבוצע כבר בסין"

במסגרת הפרויקט יאסוף מד"א מנות פלסמה ממחלימים מקורונה כדי לתת אותם לטיפול בעירוי לחולים הקשים. זאת בהתבסס על ההנחה שמי שהחלימו מהמחלה פיתחו חלבונים מיוחדים נגד הנגיף (נוגדנים)  שנמצאים בפלסמה שלהם. עירוי מנות אלה יספק לחולים  "חיסון פסיבי" שעשוי לעזור להם להתמודד עם המחלה.

בעבר נעשה שימוש בפלסמה עם נוגדנים למשל בטיפול בחולים  בקרב חולי SARS  במהלך ההתפרצות בשנת 2002 ובישראל ניתן טיפול דומה בעבר לחולים בקדחת הנילוס המערבי. השבוע (24.3) אישר ה FDA פרוטוקול דומה בארה"ב.

סמנכ"לית שירותי הדם במד"א, פרופ' אילת שנער: "מחלימים ממחלת הקורונהCoVID 19) ) יוזמנו לתרום פלסמה בשיטה מיוחדת (שיטת פרזיס) שבה אוספים מהתורם פלסמה בלבד, ומחזירים לו את כל שאר מרכיבי הדם. שיטה זו קיימת בשירותי הדם של מד"א מעל 30 שנים ואלפי מתנדבים תורמים באמצעותה מרכיבי דם בכל יום. בשלב הראשון תשמשנה מנות הפלסמה לטיפול בעירוי, אך המטרה היא לאסוף מספיק פלסמה כדי להכין תרכיז נוגדנים (אימונוגלובולין) שבו יטופלו החולים בהמשך. כמובן שכל מי שיוזמן לתרום פלסמה חייב לעמוד במדדים ובדרישות משרד הבריאות למתן תרומת דם".

את איסוף הפלסמה ניתן לבצע רק לאחר שחלפו 14 יום לאחר החלמתם המלאה ובימים אלו משרד הבריאות פונה למחלימים על מנת להעביר את פרטיהם למגן דוד אדום. בנוסף, בשירותי הדם של מד"א קוראים למחלימים שמוכנים לבוא ולתרום פלסמה להתקשר לטלפון 03-5300445.

פרויקט האיסוף צפוי להתחיל בימים הקרובים ויבוצע ביחידת הפרזיס, במרכז שירותי הדם של מד"א, במתחם תל השומר.

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "מדא עומד בחזית המלחמה בנגיף הקורונה בישראל ואנשיו עושים לילות כימים במתן מענה לעשרות אלפי פונים. למאמצים אלו מצטרפת כעת פעילות שכבר מיושמת בעולם ורושמת הצלחה במידה מסוימת וכולנו תקווה שבכוחות משותפים ומשמעת קהילתית נצליח להתגבר"


אמבולנס מד"א עבור חולי קורונה עם הפרדה אטומה בין תא הנהג לתא הנוסעים

להורדת סרטון וידיאו של האמבולנס החדש  https://we.tl/t-kOzRZZyeBQ

מגן דוד אדום הכריז היום (א') על פתרון ראשון מסוגו, אשר עתיד לתת מענה לצוותים הרפואיים ולנהג האמבולנס, במטרה למנוע מהם חשיפה לחולי קורונה. 50 אמבולנסים ראשונים  מכל רחבי הארץ צוידו ובימים הקרובים יצוידו עוד כ- 70 נוספים. ההפרדה המלאה באמבולנסים של מד"א בין תא הנהג לתא המטופל, בוצעה בשיתוף פעולה עם יחידה 81 של צה"ל.

האמבולנס עם ההפרדה האטומה מיועד להעברת חולי קורונה במצב קל, הזקוקים לפינוי להמשך טיפול במקום ייעודי. כך, הנהג נותר מבודד מהחולים המאומתים ולא חשוף לנגיף הקורונה. יש לציין כי ההפרדה קיימת רק באמבולנס המיועד לחולי קורונה מאומתים במצב קל שלא נזקקים לטיפול רפואי במהלך הפינוי.

ההפרדה בוצעה ע"י התקנת קירות מתכת המוברגים מהתקרה ועד לרצפה, היוצרים איטום מוחלט ובידוד מלא בין תא הנהג לתא הנוסעים. לקיר ההפרדה נוסף חלון שקוף ואטום, המאפשר לנהג לראות את תא הנוסעים וליצור קשר עין עם הפרמדיק הנמצא בו, במידת הצורך. כמו כן, נהג האמבולנס והצוות הרפואי הנמצא בחלק האחורי של האמבולנס המופרד יוכלו לנהל שיחה בעזרת מיקרופון.

עפ"י אנשי מד"א, במידה והפיילוט יתרחב - ניתן יהיה להתקין את קירות ההפרדה בעשרה אמבולנסים מדי יום ובכך להגן על הנהגים והצוותים מפני חשיפה לחולי קורונה. תחלופת האוויר בחלקו האחורי של האמבולנס תהיה חיצונית ושונה מזו של הנהג, בחלקו הקדמי של הרכב.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה