Translate

יום ראשון, 4 בנובמבר 2018

פריצת דרך באבחון מוקדם של גידולים סרטנים מאת: שרית יוכפז



פריצת דרך באבחון מוקדם של גידולים סרטנים
בתמונה פרופ' גליה בלום 

מובילת המחקר פרופ' גליה בלום מהאוניברסיטה העברית: "למחקר שביצענו יש פוטנציאל אדיר לסייע בעתיד באבחון מוקדם ומדויק של מחלות הסרטן"

חוקרים מהאוניברסיטה העברית פיתחו חומרי ניגוד שאינם רדיואקטיביים המאפשרים זיהוי של גידולים סרטנייםותהליכים דלקתיים בעזרת מכשיר CT בצורה יעילה יותר. מובילת המחקר פרופ׳ גליה בלום מבית הספר לרוקחות שבפקולטה לרפואה באוניברסיטה וחוקרים נוספים פיתחו משפחה של חומרים המכילים חלקיקי זהב בגדלים זעירים של 10-100 ננומטרים, שביכולתם לחדור לתוך התאים הסרטניים ולהיקשר בצורה מיטבית לאנזימים תאיים הפעילים ברמה גבוהה ביותר בגידולים סרטניים ובמחלות דלקתיות מבלי להזיק לתאים עצמם.

בשל רגישות נמוכה של מכשירי ה-CT כיום אנו זקוקים להצטברות משמעותית של חומרי ניגוד בתאים סרטניים לצורך איתורם וזיהויים בגוף. במהלך המחקר בוצע ניסוי על עכברים חולי סרטן, אליהם הוחדרו חלקיקים זעירים של זהב בגדלים של 10-100 ננומטרים אותם פיתחו החוקרים מהאוניברסיטה העברית. תוצאות המחקר הראו כי הייתה הצטברות מרשימה ביותר של חלקיקים אלו מסביב לגידולים, כשלמעלה מ-10% מהרקמה הסרטנית שלהם נצבעה בחלקיקי זהב. בכך, נמצא קשר הפוך בין גודל החלקיקים ויכולת ההצטברות שלהם בגידולים.

לדעת החוקרים, חומרים חדשים אלו פותחים פתח רפואי שעתיד לסייע באבחון מדויק יותר של סרטן ומחלות נוספות בהם יש צורך בזיהוי תהליכים דלקתיים, כגון הסתיידות עורקים. פרופ' בלום ציינה כי "למחקר שביצענו יש פוטנציאל אדיר לסייע בעתיד באבחון מוקדם ומדויק של מחלות הסרטן, ולהעלות את סיכויי ההחלמה מהמחלה. חומרים אלו, אותם מכשירי ה-CT הסטנדרטיים מסוגלים לזהות, יוכלו לתרום לבתי חולים להם יש מחסור במכשור מתקדם לגילוי סרטן בגוף האדם".

המחקר פורסם לאחרונה בעיתון היוקרתי”Journal of the American Chemical Society”  בו מתואר אופןהכנת החומריםאפיונם והשימוש בהם בחיותעבודת המחקר נעשתה בתמיכת מענק מחקר מהאיחוד האירופי, במסגרת עבודת הדוקטורט של דריה צבירקוןובשיתוף עם פרופ׳ רחלה פופובצר מאוניברסיטת בר אילן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה