Translate

יום שלישי, 13 בנובמבר 2018

לרגל תחילת עונת האגסים ולקראת יום הסוכרת הבינלאומי, שיצוין ב- 14 בנובמבר, מאת: שרית יוכפז


לרגל תחילת עונת האגסים ולקראת יום הסוכרת הבינלאומי, שיצוין ב- 14 בנובמבר, כמה דברים שלא ידעתם על היתרונות הבריאותיים של הפרי שהתגלה במחקר כיעיל למניעת סוכרת מסוג 2 ויתר לחץ דם בשלבים המוקדמים.

לא תאמינו, אך ישראל נחשבת למעצמה בכל הנוגע לצריכת אגסים, כשמדי שנה כ-35 אלף טון אגסים נחטפים מהמדפים - מתוכם כ-25 אלף טון מגודלים בארץ והשאר מיובאים מאירופה ובעיקר מצפון מערב ארה'ב,ממדינות כמו וושינגטון ואורגון לרגלי הרי הרוקי המושלגים המתמחות בגידולי אגסים כמו אנג'ו ירוק ואדום ובוסק חלוד הפופולאריים בארץ. אלה אגסים עסיסיים מאד עם טעם קרמלי מתוק-חמצמץ מרווה ומשביע.

אגסים מספקים מגוון רחב של חומרים מזינים הדרושים לניהול אורח חיים בריא. אגסים הם מקור מצוין של סיבים, כל אגס בינוני מספק כ- 24% של הערך היומי הנדרש של סיבים תזונתיים.
?
מחקרים שנעשו בתמיכת מועצת האגסים של צפון מערב ארה'ב (PBNW), מצאו כי לאלה הצורכים דרך קבע אגסים טריים, היה פרופיל תזונתי טוב יותר בהשוואה לאלה שאינם אוכלים אגסים טריים. לדוגמה, מי שאוכל דרך קבע אגסים נהנה גם מהטעם הנהדר שלהם, וגם נהנה מצריכה מוגברת של סיבים תזונתיים, ויטמין C, נחושת, מגנזיום ואשלגן.

מי שאוכל אגסים טריים נהנה מספיגה נמוכה של סוכרים, הימנעות מהשמנה, פחות שומן חד-רווי ושומן רווי. סיבים תזונתיים הם מרכיבים מניעתיים חשובים בתזונה נגד מחלות כרוניות רבות, ובין השאר מועילים למטבוליזם של הגלוקוז וניהול סוכרת.

באגסים יש ויטמין C, נוגד חמצון חשוב, הכרחי לבריאות העצם והרקמה, מניעה של מחלות לב וכלי דם וגם סוגים שונים של סרטן. אגסים הם גם מקור טבעי של נוגדי חמצון אחרים. על פי מחקרים מדעיים עדכניים שנעשו בקרב 200,000 גברים ונשים באוניברסיטת הרווארד, נמצא כי ויטמין C כמו שיש באגסים, חשוב במניעה של מחלות לב וכלי דם, סרטן וסוכרת, והוא עשוי לשפר את תפקוד מערכת החיסון, לצד הקטנת הסיכון לזיהומים. למי שאוכל דרך קבע אגסים העשירים באנתוציאנין יש סיכון נמוך יותר לפתח סוכרת מסוג 2. בנוסף, אגסים, כמו רוב הפירות, הן מאכל ללא שומן וללא כולסטרול, והם פשוט משביעים. על פי הנחיות התזונה משנת 2010 של משרד הבריאות האמריקאי, יתרונות אלה עשויים לסייע בניהול משקל הגוף לאורך החיים.

פרטים נוספים על ממצאי המחקרים המדעיים בנושא בריאות ואגסים תמצאו בכתובתhttps://www.usapears.co.il/facts
איך בודקים אם האגס בשל? לוחצים על צוואר האגס ובודקים אם הוא מגיב ללחיצה בחיבה: אם הבוהן מצליחה ללחוץ מעט והצוואר מגיב ברכות, סימן שהאגס שבידכם ראוי לנגיסה ובתיאבון!


באדיבות מועצת האגסים האמריקאית בישראל, המייצגת כ-1600 מגדלי אגסים בצפון מערב ארה'ב במדינות וושינגטון ואורגון. בארץ משווקים שלושה זנים פופולאריים במיוחד של אגסים אמריקאים: בוסק, אגס בצבע חלודה, השומר על צורתו גם במהלך בישול בטמפ' גבוהות ולכן מתאים לצלייה או אפייה. ואגסי האנג'ו הירוק והאדום, אגסים עזי טעם, עסיסיות ומתיקות.

יובל בר-נר, 'איש האגסים', מציג  מתכונים עם אגסים אמריקאים- מוקדש לאלה שרמת הסוכר בדמם גבוהה וגם למי ששומרים על דיאטה

סלט קיסר עם אגסי אנג'ו אדומים, שקדים קלויים וגבינה כחולה

מצרכים ל-3 מנות:
1 ראש חסה ערבית , מופרד לעלים, שטוף ומיובש
50 גר' שקדים פרוסים וקלויים
50 גר' גבינה כחולה (כמו רוקפור)איכותית מפוררת
שני אגסי אנג'ו פרוסים לפרוסות דקות או גפרורים

לרוטב:
3 כפות רוטב דגים תאילנדי
שן שום גדולה כתושה
מיץ וקליפה מגורדת מחצי לימון גדול
5 כפות גדושות מיונז דל קלוריות
3 כפות שמן זית
3 כפות מים קרים
מעט מלח ופלפל לפי הצורך

אופן ההכנה:
  1. קורעים את עלי החסה לחתיכות בינוניות ושמים בקערה גדולה יחד עם האגסים.
  2. שמים את חומרי הרוטב בצנצנת ומנערים היטב עד קבלת רוטב אחיד. מתקנים עם מלח ופלפל לפי הטעם.
  3.  יוצקים את הרוטב על החסה והאגסים ומערבבים בעדינות עד ציפוי
  4. מעבירים לצלחות הגשה. מפזרים מעל גבינה מפוררת ושקדים קלויים. מגישים.

רצועות סינטה צרובה על סלט ירוק, אגסים ופרמג'אנו - 'טליאטה אלה רוקולה'
מצרכים ל-2 מנות:
 400  גר' בשר סינטה, נקי משומן ופרוס לפרוסות בעובי חצי ס'מ
150 גר' עלים ירוקים שטופים ומיובשים
40 גר'  שבבי גבינת פרמג'אנו (עם קולפן ירקות)
2 אגסי אנג'ו בשלים פרוסים דק
מיץ מחצי לימון
שמן זית איכותי
מלח ופלפל שחור
אופן ההכנה:
1. מכינים את הסלט- שמים בקערה את העלים והאגסים. מתבלים בלימון, מלח, פלפל ומעט שמן זית ומסדרים בצורה שטוחה על שתי צלחות.
2. מחממים היטב מחבת כבדה. מתבלים את הבשר במלח ופלפל משני הצדדים.
3. יוצקים מעט שמן זית למחבת ומחכים שתעשן. מניחים את רצועות הסינטה וצורבים כ-10 שניות מכל צד. מורידים את הבשר מן המחבת היישר על סלט העלים. מפזרים מעל את שבבי הפרמג'אנו ומגישים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה