Translate

יום חמישי, 29 בנובמבר 2018

הרב ד"ר מיכאל לייטמן-הפתרון להשמנת יתר להשביע את הריקנות-מאמר במגזין הבריאות של שרית יוכפז


הפתרון להשמנת יתר להשביע את הריקנות
הרב ד"ר מיכאל לייטמן

גליסיה היא חבל-ארץ נרחב ויפה בצפון ספרד, במרכזו שוכנת העיירה נארון. הרחובות בנארון צרים והומי אדם ורובע הבילויים עמוס במסעדות וברים. כנראה שהאווירה העירונית-כפרית לחופי האוקיינוס האטלנטי והמטבח הגליסיאני הידוע כעשיר ומושחת מגבירים את החשק לאכול.

עובדה. לפי האגודה הספרדית לקרדיולוגיה גליסיה הוא האזור עם הכי הרבה ספרדים שסובלים ממשקל עודף. מבין 40 אלף תושבי נארון 9,000 סובלים מעודף משקל ו-3,000 סובלים מהשמנת יתר. אלה הנתונים שהניעו את חברי המועצה המקומית לפתוח במהפכת בריאות, ולאתגר את התושבים השמנים להשיל ביחד מאה אלף קילו עד שנת 2020.

אלפים מתושבי העיירה נארון, מקשישים ועד ילדים, הוציאו מהתפריט את המטוגנים, התחילו בפעילות גופנית מיוחדת, נרשמו לדיאטות אישיות שתוכננו בקפידה בעזרת רופאים מקומיים ויחד הם נלחמים במשקל העודף.

השמנת יתר, ובפרט השמנת ילדים, היא המגפה הגדולה של המאה ה-21, והנתונים מבהילים במיוחד לפי נתוני הדוח של ה-OECD לשנת 2017 אחד מכל חמישה מבוגרים ואחד מכל שישה ילדים במדינות המפותחות סובל מעודף משקל או מהשמנה. רק בתחילת החודש הזהיר ארגון הבריאות העולמי מפני סכנות השמנת היתר, שעלולות לגרום למחלות קשות ובעקבותיהן לקיצור תוחלת החיים. באירופה הנושא אינו יורד מהכותרות. בישראל יותר מחצי מיליון ילדים סובלים מהשמנת יתר, וזאת לעומת ארהב שם ארבעים אחוז מהילדים וכל בוגר שלישי סובלים מעודף משקל.

לדעת המומחים, להשמנה סיבות רבות גורמים גנטיים, מטבוליים, התנהגותיים וחברתיים. גם שיווק אגרסיבי של מזון ופרסום המעודד אידיאל יופי של רזה זה יפה לא ממש מסייעים לנו לשמור על בריאותנו. בסופו של דבר, קובעים הרופאים, הגורם הבסיסי להשמנה הוא מאזן אנרגטי חיובי, כלומר צריכת האנרגיה (קלוריות) בשיעור העולה על הוצאת האנרגיה (פעילות גופנית). העידן המודרני מתאפיין גם בצריכת מזון מהיר ומזון מעובד, חטיפים, ממתקים ושתייה ממותקת, המספקים לנו יותר קלוריות אך פחות מרכיבי תזונה חשובים.

לפי חכמת הקבלה, הגורם העיקרי להשמנת יתר הוא תחושת הריקנות שבאדם. בעידן הגלובלי של ימינו, כולנו חיים מאחורי מסכים, מבודדים ומשועממים. הכול נמצא בהישג יד ובלחיצת כפתור, ואין כמעט דבר חדש שמושך את תשומת ליבנו. בנוסף, מערכות היחסים בינינו הולכות ומתפוררות, ואפילו השפע הגדול ביותר אינו יכול לרפא את הרעב העצום למגע אנושי, לחיבוק, למשמעות.

הרצון שלנו שגדל בלי הרף הגיע למיצוי. אם בעבר התענגנו מאוכל, מין וחיי משפחה, ולאחר מכן התמלאנו תענוג מכסף, כבוד, ידע, טיולים, מסיבות ומה לא, כיום אין עוד במה להאביס את הרצון לקבל הנאה שעודו בוער בנו. נקלענו לייאוש מיכולתנו למלא את עצמנו, ומתעוררות בנו שאלות כמו מה בכלל הטעם בחיי לשם מה אנחנו כאן מה המשמעות לחיים ועוד.

כשאין מענה לשאלות האלו, והתחבולות של אנשי הפרסום והשיווק אינן מדרבנות אותנו עוד, אנו מנסים להשתיק אותן על ידי מזון. השובע הזמני, הסרוטונין שמשתחרר במוחנו, נותנים לנו תחושת מילוי שקרית, שמתחלפת בתחושות אשם, תסכול ורחמים עצמיים, המעוררים שוב את השאלות הכואבות במעגל הקסמים המדרדר את בריאותנו. חלקנו מנסים להילחם בריקנות באמצעות עיסוק בספורט, דיאטות או פיצוי בדמות קניית עוד בגד חדש ויפה, אבל בגדול, שום דבר לא באמת ממלא אותנו לאורך זמן, ודאי שלא מזון. פעם עולים במשקל, פעם יורדים. חיים.

תושבי העיירה הספרדית נארון, כמשל לאנושות, ירזו, יבריאו, ישמחו יותר וימתיקו מעט את חייהם. אולם השאלה לשם מה חיים תתמוסס לכאורה. הדיאטה רק תדכא אותה, אך השאלה כשלעצמה תישאר בעינה.

השינוי, אומרת חכמת הקבלה, יגיע רק כשנפסיק לפחד מלשאול את השאלות הכואבות ונמצא מילוי אמיתי לריקנות. מילוי נכון יכול להתקבל רק מבנייה מחודשת ונכונה של יחסים טובים עם הסביבה שלנו. כשנהיה כולנו אהובים, מקובלים, מוקפים בתשומת לב חיובית ונגשים את יעודנו האישי והחברתי לא נזדקק יותר לאוכל כמפלט, ונצרוך רק את החיוני לקיום גופנו. כשנעסוק ברצונות נעלים יותר, נפסיק להפריז במזון, ותופעות אכילת היתר וההשמנה יפתרו מאליהן.

לשם כך נדרש לנו תהליך חינוכי מתמשך. כדי שהעיסוק במהות החיים יחליף לאט ובהדרגה את העיסוק של האדם במראה גופו, וכדי שנשתחרר מהסגידה לגוף ולצורתו, עלינו לבנות חברה שמעריכה את האדם לפי תכונותיו הפנימיות. עלינו להתקשר יחד ולשתף פעולה כדי ליצור נורמות חברתיות חדשות שישפיעו על כל אחד ואחת, ויחנכו אותנו לצרוך מזון בריא ובכמות מאוזנת.

מנגנון האיזון, בכל תחום, תלוי בקבוצה של אנשים, שההתחייבות כלפיהם היא כוח חזק יותר מרצון האדם. לכן לא די בהתמודדות אישית של כל אדם בפני עצמו, אלא עלינו להתאחד יחד ולשנות את אופי החינוך. לכן טוב יהיה אם העיירה הספרדית נארון תוסיף ערך חינוכי לסדר יומה – תחילה ביציקת משמעות ותוכן מהותי לחיים ובהמשך בייצוב נורמות חברתיות חדשות. כך לבסוף יתגלה טעם חדש, בכל רמות החיים.

ספורט במאה ה-21: דת חדשה נולדה
הרב ד"ר מיכאל לייטמן

מוקד דאגתם של בני שבט ה"יאקירמא" הוא מראה הגוף ובריאותו. לאמונתם, הגוף חלש, מכוער ונוטה למחלות, והדרך היחידה לשיפור מצבו היא באמצעות טקסים ופולחנים שונים. לכן, בכל בית מצוי מקדש אחד לפחות שבו הגברים נוהגים לשרוט מדי יום את פניהם באמצעות מכשיר חד, והנשים אופות ראשיהן בתנור.

"יאקירמא" בהיפוך אותיות הוא "אמריקאי". בכל בית מצוי "מקדש" – חדר אמבטיה שבו מתכנסים מדי יום לטקס היומי. הגברים מתגלחים והנשים מטפחות את שיערן. המונח "יאקירמא" זו דרכו המעניינת של האנתרופולוג הוראס מיינר לתאר את פולחן הגוף של העם האמריקאי בשנות החמישים.

אולם היום המגמה הזו נפוצה בכל חברה מודרנית ברחבי העולם, ופולחן הגוף הפך ספורט לאומי, דת חדשה. בלב כל שכונה ממוקם "מקדש" – מועדון כושר שבו רבים דואגים לגופם, לבריאותם וליופיים. הטקס היומי – האימון לטיפוח ולעיצוב הגוף – כולל סדר יום מוקפד של סבב במתקני כושר ובמגוון רחב של חוגים כגון: ספינינג, יוגה או זומבה.

הפולחן היומי הזה לא מסתכם רק באימון ספוג זיעה של תשעים דקות, אלא הוא כולל תפיסה רחבה של אורח חיים בריא: תזונת ספורט, תוספי מזון, תוכנית הרזייה, משחות צמחיות, חטיפי אנרגיה, בגדי ספורט ואביזרים משלימים. אנחנו עושים הכול כדי לדחות את הזקנה ולחיות "חיי נצח" עד 150 שנה, וכדי להעשיר את חווית הבריאות גם משלבים עיסויים קלאסיים, טיפולים קוסמטיים, ואם נותר פנאי, אז גם שיזוף מבוּקר.

היאקירמא הוא לא עוד שבט אבוד, אלא אנחנו, כל אחד ואחד מאיתנו שמטפח את גופו באופן מופרז, נאחז בציפורניו בתרבות האגו שלו, כמסורת תרבות יוון ההלניסטית. הסגידה ל"אני", ההישגיות והתחרות מאפיינות את הדור שלנו. הן משכיחות מאיתנו את הפרט המהותי שהפך שולי: בסופו של יום הגוף ייקבר עמוק באדמה ויתפורר בהדרגה.

התשוקה לטפח, לחטב ולשמר את הגוף אינה מקרית. היא נובעת משורש הטמון בתוכנו: הרצון להגיע לחיים שלמים ונצחיים. הבעיה היא שאנחנו לא יודעים איך לפתח את הפנימיות שלנו, ולכן משקיעים את כל כוחנו בתשוקה בפיתוח הגוף.

הדרך היחידה להגיע להרגשת שלמות ונצחיות, מעל ההגבלות של החיים הזמניים שלנו, היא בפיתוח הנשמה: הרגשת הכוח העליון שמקיף את הטבע כולו. תכונות הכוח העליון הן השפעה, אהבה ונתינה חלוטה. אהבה משמרת את הטבע ומעניקה חיים לכול. זו התכונה המאפשרת חיי נצח. לכן, אדם שרוכש את הכוח הזה מתחיל להרגיש דרכו מציאות אחרת, "גן עדן". הוא לומד לפתח בתוכו חוש של אהבה לטבע הסובב אותו, מייצב "גוף רוחני" וכתוצאה חי חיי נצח.

כאשר מתפתח באדם הגוף הרוחני הוא מתחיל להזדהות עימו. אומנם הוא חי כמו כל האנשים סביבו, עוסק באופן הכרחי בספורט ובטיפוח הגוף הפיזיולוגי, אך עיקר דאגותיו מופנות לכיוון הגוף הרוחני. כאשר מגיע זמנו של הגוף הפיזיולוגי למות, האדם לא מרגיש זאת כסוף קיומו אלא מבין שהגיע הזמן להיפרד ממנו.


אדם המשקיע את מירב המשאבים בגוף הפנימי – במקום בגוף החיצוני – פחות מוטרד מהזדקנות גופו ומיתתו. להיפך, הוא שופע חיים וחיות כמעיין המתגבר, ומרגיש צעיר ויפה לנצח.

הרב ד"ר מיכאל לייטמן, מעניק מדי יום שיעורי קבלה המשודרים בערוץ 96 ב-HOT ובאתר האינטרנט. לפרטים חייגו: 1-700-509-209 צרו קשר במייל info@kab.co.il.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה