Translate

יום ראשון, 27 ביוני 2021

בדרך לפריצת דרך עולמית תוצרת כחול לבן: טיפול חדש לגלאוקומה – מהיר וללא מגע מאת: שרית יוכפז



 בדרך לפריצת דרך עולמית תוצרת כחול לבן:

טיפול חדש לגלאוקומה – מהיר וללא מגע מאת: שרית יוכפז

בשורה לעשרות אלפי חולים בישראל: טיפול חדשני למחלת הגלאוקומה שנמשך מספר שניות, מפותח על ידי חברת "בלקין ויז'ן".

גלאוקומה הינה מחלה נפוצה המהווה את אחת מהסיבות העיקריות לעיוורון בעולם. המחלה נובעת מניקוז לא מיטבי של נוזל העין, דבר המביא ללחץ תוך-עיני גבוה, שבתורו גורם לפגיעה בעצב הראייה ולאיבוד הדרגתי של שדה הראייה עד לעיוורון. החולים בדרך כלל לא מבחינים בהידרדרות הראייה שלהם עד שלב מאוחר ולכן המחלה נקראת "הגנב השקט של הראייה".

עד היום, טיפול קו-ראשון לגלאוקומה שנותנים רופאות ורופאי העיניים הוא טיפות עיניים, אלא שהצלחת הטיפול תלויה בהיענות המטופל לנטילה יומיומית של הטיפות ועלולה להיות מלווה בתופעות לוואי. כתוצאה מכך, מעל מחצית  המטופלים אינם מתמידים  בטיפול לאורך זמן, והמחלה מתקדמת ומסכנת את ראייתם. אל הסכנה העיקרית הצטרפה השנה גם מגפת הקורונה, וחלה עלייה בביקוש לטיפולים רפואיים שמתבצעים ללא מגע, על מנת להקטין את סכנת ההדבקה בנגיף.

כעת, טיפול חדשני ישראלי יכול לפתור את שתי הבעיות הללו. מדובר בלייזר חדש המשתמש באלגוריתם מתוחכם שמאתר את מיקום הטיפול בעין, עוקב אחר תנועת העין ,ומעניק לחולה טיפול לייזר ללא מגע. הטיפול שנמשך מספר שניות, נבדק בימים אלו במסגרת מחקר קליני בינלאומי מתוך תקווה  שיאפשר למטופלים למנוע את הידרדרות המחלה באמצעות שיפור ניקוז הנוזל התוך-עיני. את הטכנולוגיה פיתחה חברת 'בלקין ויז'ן' הישראלית, שגייסה עד היום 19 מליון דולר.

הטיפול מתבצע בצורה אוטומטית ובלחיצת כפתור של הרופאה או הרופא המטפלים. בחברה מקווים שתוך שנים ספורות ניתן יהיה לקבל את הטיפול בכל מרפאה ובית חולים, כטיפול קו ראשון למניעת התקדמות מחלת הגלאוקומה. טיפול ראשוני במחלה קריטי במניעת התקדומתה, לטובת החולה והמערכת. ככל שמטפלים מוקדם יותר בגלאוקומה הסיכוי להאט את הדרדרות המחלה עולה וכך דחיית או מניעת ניתוח הגלאוקומה הפולשני. כך החולה מרוויח ראיה טובה ללא עול עליו ועל משפחתו, וגם מערכת הבריאות חוסכת עלויות הכרוכות בטיפול בגלאוקומה במצב מתקדם (חדרי ניתוח, רופאים, מערכת תומכת לכבדי ראיה ועוד). בזכות קלות הטיפול, החברה צופה שרופאי ורופאות העיניים יוכלו גם לבצע אותו במקביל לניתוחים אחרים, כגון קטרקט. כך, חולים שסובלים משתי המחלות יכולים לחסוך זמן המתנה ולעבור את שני ההליכים במקביל ובזמן קצר יותר. בנוסף לכך יאפשר המכשיר, הודות לפשטות תפעולו, הענקת טיפול יעיל לגלאוקמה לאנשים באזורי עולם שאינם זוכים כלל לטיפול במחלה.

דריה למאן-בלומנטל מנכ"לית חברת "בלקין ויז'ן" אומרת: "אנו שמחים להביא לעשרות אלפי חולי הגלאוקומה בישראל טיפול, שעם אישורו, עשוי לייתר את הצורך בטיפול יומיומי של טיפות עיניים, ולשמר את ראייתם של החולים כך שיוכלו להמשיך ולראות את יקיריהם ולא לחיות בחשש מאבדן הדרגתי של הראיה. הטכנולוגיה הישראלית שפיתחה החברה נמצאת בקו הראשון של החדשנות העולמית ועשויה להציל את הראייה של מיליוני בני אדם בכל העולם."  

על פי הנחיות הרופאים, כל אדם מגיל 40 ומעלה צריך להיבדק למחלת הגלאוקומה פעם בשנה, כדי לא להסתכן בהידרדרות ואף אבדן הראייה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה