Translate

יום רביעי, 22 באפריל 2020

מחקר לתרופה לקורונה נפתח בהדסה עין כרם, שיבא, סורוקה והשרון: "משרד הבריאות אישר לחברת קריופארם לבחון את יעילותה של התרופה סלינקסור Selinexor/Xpovio®)) בקרב חולי קורונה במצב קשה שאינם מונשמים" מאת שרית יוכפז

מחקר לתרופה לקורונה נפתח בהדסה עין כרם, שיבא, סורוקה והשרון:
"משרד הבריאות אישר לחברת קריופארם לבחון את יעילותה של התרופה סלינקסור Selinexor/Xpovio®)) בקרב חולי קורונה במצב קשה שאינם מונשמים" 

חברת קריופארם תרפיוטיקס - Karyopharm Therapeutics - בראשותה של המייסדת והנשיאה ד"ר שרון שחם הודיעה היום על תחילת ניסוי בחולי קורונה במצב קשה ● לניסוי הקליני, במימונה וביוזמתה של החברה, יגויסו 230 משתתפים בארבעה בתי חולים בישראל הדסה, שיבא, השרון וסורוקה לצד 40 בתי חולים נוספים ברחבי העולם ● המשתתפים בניסוי מאובחנים כחולי קורונה במצב קשה (COVID-19), יטופלו בסלינקסור או בפלצבו ● סלינקסור תרופה בעלת מנגנון ייחודי המאושרת על ידי ה-FDA לטיפול בחולי סרטן דם מסוג מיאלומה נפוצה ● סלינקסור היא תרופה פומית שחוסמת את חלבון 1XPO ומונעת יציאה של חלבונים מהגרעין לציטופלסמה. מנגנון יחודי זה הינו חיוני להשתכפלות שלSARS-CoV-2 , הוירוס שגורם ל COVID-19 ומפחית את התהליך הדלקתי שנגרם מהוירוס ● ד"ר שרון שחם: "בשבועות האחרונים אנחנו עובדים סביב השעון להוציא את המחקר לפועל ולקחת חלק במאבק העולמי במחלת הקורונה" ● פרופ' נמרוד מימון, ביה"ח סורוקה: "נראה כי המנגנון החדשני של התרופה של קריופארם יכול להשפיע על תהליכים וירליים ודלקתיים בגוף" ● ענת האס מזרחי, מנכ"לית קאריופארם ישראל: "גאים בצוותים המקצועיים שלנו שמוכיחים מידי יום רמות יוצאות דופן של מחקר ומסירות"

חברת קריופארם הודיעה על פתיחת מחקר גלובלי שייערך גם בישראל. המחקר, שכבר קיבל את אישור משרד הבריאות ייערך בישראל בארבעה בתי החולים: שיבא תל השומר, הדסה עין כרם, בית החולים סורוקה ובית החולים הייעודי לחולי קורונה 'השרון' בפתח תקווה. במקביל ייערך הניסוי ב-40 בתי חולים ברחבי העולם לבחינת יעילותה של התרופה סלינקסור, לטיפול בחולי קורונה במצב קשה (COVID-19). 
בניסוי הקליני ישתתפו 230 חולי קורונה, בישראל, בארה"ב ובמדינות נוספות באירופה. במהלך המחקר תינתן התרופה סלינקסור - במינון נמוך בהרבה מזה שאושר ע"י ה-FDA לטיפול בחולי סרטן מיאלומה נפוצה - לתקופה של שבועיים. התרופה תינתן לחולים מאושפזים במצב קשה שפיתחו תסמינים נשימתיים. בכפוף לשיפור במצבו של המטופל יוחלט אם להאריך את השימוש בתרופה למשך שבועיים נוספים. המחקר בודק האם סלינקסור משפרת מדדים קליניים ומקצרת את תהליך ההחלמה בחולי קורונה במצב קשה שאינם מונשמים. הניסוי כולל שתי קבוצות: קבוצת חולים שתקבל את סלינקסור וקבוצת ביקורת שתקבל פלצבו, וזאת בנוסף לטיפול הניתן לחולים על פי החלטת הצוות הרפואי.
סלינקסור, שתינתן במסגרת הניסוי לחולי קורונה במצב קשה, היא התרופה היחידה עם מנגנון הפועל על חלבון ה-1XPO המאושרת לשימוש ע"י ה-FDA לטיפול בחולי סרטן דם מסוג מיאלומה נפוצה, והחברה מודיעה כי זהו המחקר הראשון במעכב 1XPO בחולים עם זיהום וויראלי קשה.
ייחודיות המנגנון - איך פועלת התרופה?
דמיינו שגרעין התא הוא מחסן חלבונים ושחלבון ה-1XPO הוא משאית שמעמיסה ופורקת חלבונים במסלול מחזורי החוצה ופנימה. כאשר נגיף ה-SARS-CoV-2 חודר לתא, הוא מייצר מפעלי שכפול RNA (הרצף הגנטי של הנגיף) עבור עצמו. התא הנגוע קורא את ה-RNA הנגיפי ומייצר חלבונים לפי ההוראות הכתובות בו. אותם חלבונים ישמשו בהמשך להרכבת עותקים חדשים של הנגיף. התרופה, שפותחה בקריופארם, מבוססת על מנגנון פעולה ייחודי מסוגו (SINE: Selective Inhibitor of Nuclear Export), המעכב את יציאת חלבון ה-XPO1 מחוץ לגרעין התא ובחזרה. כתוצאה מעיכוב בפעילות של חלבון ה-XPO1, שבין היתר מווסת את פעילות החלבונים הנגיפיים, נגרמת האטה בקצב השכפול וההתפשטות של הנגיף. 

מנגנון נוסף הוא היכולת להאט את תהליך 'סערת הציטוקינים' שמתחולל אצל חולים במצב קשה, מאיץ את התפשטות מחלת ה 19-COVID ופוגע בתאים בריאים. ציטוקינים הם חלבונים שממלאים תהליך חשוב בוויסות התהליך הדלקתי (חום) כאשר הגוף נלחם בנגיף זר. חלקם מגבירים את התהליך הדלקתי, וחלקם מדכאים אותו. אחת הסכנות של נגיף קורונה היא שהוא עלול לייצר פגם בבקרה על הפרשת ציטוקינים וכך מתפתח תהליך בשם סערת-ציטוקינים: במצב כזה מערכת החיסון עלולה לצאת משליטה, לתקוף תאים בריאים ולהציף אותם בנוזלי הדם, בחלבונים ובחלקי תאים. בכך שסלינקסור מעכבת את פעילותו של חלבון ה-1XPO שנושא חלבונים ותורם לפעילותם, היא מצליחה להאט גם את תהליך סערת הציטוקינים, שכן תהליך יציאתם מגרעין התא ושכפולם באופן לא מבוקר מתעכב גם כן.

XPOVIO® (Selinexor) היא תרכובת פומית, הראשונה מסוגה, של מעכב סלקטיבי לייצוא       
גרעיני (SINE). XPOVIO® פועלת על ידי היקשרות סלקטיבית לחלבון הייצוא הגרעיני אקספורטין 1 (1XPO, הנקרא גם 1CRM) ועיכובו. XPOVIO® חוסמת את הייצוא הגרעיני של חלבונים מדכאי גידולים, מווסתי גדילה ואנטי-דלקתיים, ובכך מביאה להצטברות חלבונים אלה בגרעין ולהעצמת פעילותם נוגדת הסרטן בתא. ההצטברות הכפויה של חלבונים אלה בגרעין יכולה לפעול נגד רבים מהמסלולים האונקוגניים, שבהיעדר שליטה, מאפשרים לתאי סרטן בעלי נזק חמור בדנ"א להמשיך לצמוח ולהתחלק בצורה בלתי מבוקרת. מחקרים נוספים בשלב 1, שלב 2 ושלב 3 מתקיימים כעת או מתוכננים להיערך, לרבות מחקרים רבים בשילוב עם טיפולים מאושרים במגוון סוגי גידולים על מנת להמשיך ולהבהיר את סדרי העדיפויות הקליניים של קאריופארם עבור סלינקסור.

ד"ר שרון שחם, מייסדת ונשיאת קריופארם: "בניסויים שערכנו לאחרונה בתאים סלינקסור נראה כמעכב את ההתפשטות הנגיפית של וירוס ה-SARS-CoV-2. למרות שעד כה, האסטרטגיה של קריופארם התמקדה בשימוש בתרופה לטיפול בסוגים שונים של סרטן, ישנם ממצאים חדשים לגבי האפשרות למתן מענה לחולי קורונה. מחקרים שונים תומכים כי יתכן כי 1XPO מהווה גורם חשוב בשכפול הוויראלי של SARS-CoV-2. במצב הנוכחי בו הקהילה הרפואית מחפשת בדחיפות רעיונות חדשניים לטפל במגפה, ובהתבסס על המידע החדש, החלטנו לבחון את ההשפעה של סלינקסור בטיפול בחולי קורונה במצב קשה. אנחנו חדורי מוטיבציה לקחת חלק במלחמה בקורונה. במהלך השבועות האחרונים אנחנו עובדים סביב השעון מול חוקרים ורשויות רגולטוריות ברחבי העולם כדי להתחיל את המחקר. זאת, בד בבד עם המשך הפיתוח והקידום של התרופות האונקולוגיות שלנו". 
ד"ר ראלף טריפ, מהמחלקה למחלות זיהומיות באוניברסיטת ג'ורג'יה, ארה"ב: "במעבדה שלנו חקרנו את השפעתה של סלינקסור על התפשטות הנגיף SARS-CoV-2 בתאים של קופים (המדמים את התנהגותם של תאים אנושיים). גילינו כי בתאים מודבקים גם במינונים נמוכים של 100 ננוגרם, סלינקסור מצליחה לעכב את ייצורם של חלבונים נגיפיים נוספים ב-90%. כמו כן, בניסוי השני שערכנו, גילינו כי אפילו במינונים נמוכים עוד יותר (10 ננוגרם) סלינקסור מצליחה למנוע את התפשטותו של הנגיף מתאים נגועים לתאים בריאים ב-99%. הנתונים האלה מעודדים מאוד ואני מתרגש לקראת הניסויים שתבצע קריופארם בחולים ומהתוצאות שיוכלו ללמד אותנו עוד על מגפת ה-19-COVID".
פרופ' נמרוד מימון, מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה, מנהל מחלקה פנימית ב' וקורונה ב', ביה"ח סורוקה בבאר שבע: "נראה כי המנגנון החדשני של התרופה של קריופארם יכול להשפיע על תהליכים וויראליים ודלקתיים בגוף. אני מקווה שהוא יוכל לסייע לחולי קורונה וסקרן לראות את תוצאות הניסוי. המנגנון של סלינקסור הוכיח יעילות במחלות שונות וביחד עם פרופיל הבטיחות הגבוה של התרופה הרעיון לבחון אותו גם במחלה וויראלית הוא נכון וחשוב".
פרופ' תומס וולש, מומחה לרפואת ילדים, מיקרוביולוגיה ומערכות חיסוניות, מאוניברסיטת קורנל: "בהינתן ההשפעה של מגפת הקורונה, אנחנו רואים חשיבות קריטית בנקיטת מאמצים  לבחינת אסטרטגיות חדשניות עבור פציינטים במצוקה. קיים רציונאל בשימוש בסלינקסור, של קריופארם, שתוקף גם את הווירוס וגם נלחם בפגיעה המשנית במערכת החיסונית אצל חולי קורונה במצב קשה. אנחנו מצפים לתוצאות הניסוי של גישה חדשנית זו". 
במשרדי חברת קריופארם בתל אביב עושים לילות כימים בעבודה מול בתי החולים בהם נערך הניסוי. ענת האס מזרחי, מנכ"לית קריופארם ישראל: "אנחנו נרגשים להציע  פתרון אפשרי למגפה ונרגשים עוד יותר מכך שמרבית המחקרים הקליניים של החברה פתוחים עבור חולים בישראל וכך גם מחקר זה. מרגש לראות את הצוות הישראלי שנרתם למשימה ורואה בה שליחות. קריופארם גאה בצוות העובדים שלה שמוכיחים מידי יום רמות יוצאות דופן של מחקר ומסירות. גם ברגעים קשים של סגר בבתים, מרכזי המחקר בבתי החולים בארץ ובעולם פועלים במתכונת חירום כשכולם מגויסים למשימה".
אודות  ®XPOVIO  (סלינקסור) 
® XPOVIO אושרה בהליך מואץ של מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) בשילוב עם דקסמתזון (dexamethasone) לטיפול בחולי סרטן הדם מסוג מיאלומה נפוצה לאחר שמחלתם חזרה או נשנתה לאחר לפחות ארבעה קווי טיפול שונים.
סלינקסור מבוססת על מנגנון פעולה ייחודי  (SINE: Selective Inhibitor of Nuclear Export)  ופועלת על ידי היקשרות סלקטיבית לחלבון הייצוא הגרעיני (XPO1) ועיכובו.
בקשה לאישור שיווק  לסלינקסור עבור טיפול בחולי סרטן דם מסוג מיאלומה נפוצה נמצאת כעת בבדיקה של הסוכנות האירופית לתרופות (EMA). לאחרונה, קריופארם הגישה בקשה חדשה ל-FDA לקבלת אישור בהליך מואץ עבור ®XPOVIO לטיפול בחולי לימפומה מפושטת של תאי B גדולים. בנוסף לפעילות כחומר יחיד ובשילוב נגד מגוון של סוגי סרטן אנושיים, תרכובות SINE הראו פעילות ביולוגית גם במודלים של ניוון עצבי, דלקת, מחלות אוטואימוניות, נגיפים מסוימים וריפוי פצעים.
אודות מייסדת החברה ד"ר שרון שחם 

ד"ר שרון שחם, 49, מייסדת ונשיאת קריופארם, הינה ילידת רעננה, ושירתה כקצינה בחיל הים. היא בוגרת תואר ראשון בכימיה, תואר שני בביוכימיה ופיזיקה חישובית, ובעלת תואר מאסטר במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב. בשנת 2008 ייסדה שחם את קריופארם ומאז משמשת נשיאת החברה ומדענית ראשית לצד שותפה לחיים היום, מנכ"ל החברה ד"ר מייקל קאופמן. ד"ר קאופמן הוא מהמובילים בעולם בפיתוח תרופות למחלת המיאלומה. בעבר, הוביל ד"ר קאופמן את פיתוח התרופות 'ולקייד' ו'קיפרוליס' המאושרות לטיפול  במיאלומה ולשתיהן שוק של מעל ביליון דולר. לד"ר שחם שלושה ילדים: אמיר, בן 21, חייל בודד המשרת בצנחנים, דורי בן 18 והילי בת 4. 



אודות חברת קריופארם (Karyopharm Therapeutics)

חברת קריופארם (Karyopharm Therapeutics) (נסדא"ק: KPTI) נוסדה ב-2008 על ידי המדענית הישראלית, דר' שרון שחם, היא חברת תרופות אונקולוגית הפועלת לגילוי, פיתוח ושיווק של תרופות חדשניות ראשונות מסוג SINE המעכב ייצוא חלבונים מעכבי גידול מגרעין התא. לטיפול בסרטן ובמחלות אחרות. לקריופארם משרדים בתל אביב ובבוסטון. לחברה יש כ-360 עובדים ממדינות מוצא שונות המדברים 20 שפות. לחברה 66 פטנטים רשומים, ביניהם הפטנט על המנגנון שמשפיע על ייצוא חלבונים מעכבי גידול מגרעין התא. 
לפרטים נוספים אודות קריופארם: 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה