Translate

יום שלישי, 26 ביוני 2018

האוניברסיטה העברית: נמצאה גישה חדשה לטיפול במחלות ניווניות של המוח/ מאת שרית יוכפז


האוניברסיטה העברית: נמצאה גישה חדשה לטיפול במחלות ניווניות של המוח
מחקר חדש חשף שפגיעה בחלבון "קוואולין" תרמה להגנה מפני רעילות של חלבונים אחרים, הגורמים להופעת מחלות ניווניות במוח. פרופ' אהוד כהן, ממובילי המחקר, מאמין שתרופות עתידיות לטיפול באלצהיימר יכללו חומרים המפחיתים את יצירת חלבון זה

בעשורים האחרונים התברר כי לתהליך ההזדקנות יש היבטים המבוקרים גנטית, ונמצא כי פגיעה בחלבונים מסוימים עשויה לעכב את תהליך ההזדקנות, ולהאריך את תוחלת החיים של חיות מעבדה. לדוגמה, נמצא כי הפחתת פעילותו של מסלול העברת האותות של ההורמון IGF1, מכפילה את תוחלת החיים של תולעים ומאריכה את תוחלת החיים של עכברים ביותר מ-30 אחוז.

יתרה מזאת, מוטציות באותם גנים נמצאו גם בבני אדם להם תוחלת חיים מופלגת. ממצאים אלה העלו את השאלה כיצד פועל מסלול זה כבקר של תהליך ההזדקנות?

במחקר חדש עליו עבדו החוקרות נועה רויטנברג וד"ר מיכל בז'רנו-שגיא, בהובלת פרופ' אהוד כהן מהמחלקה לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית באוניברסיטה העברית, נמצא שפגיעה יזומה בפעילות מסלול ה-IGF1 מפחיתה באופן ניכר את הכמות של החלבון המכונה "קוואולין", החיוני ליצירת מבנים ספציפיים הקרויים "קוואולות" על פני תאי עצב. ה"קוואולות" ידועות כמקום לעגינת חלבונים המשמשים לתקשורת בין הרקמות. פגיעה בתהליך ייצור זה תרמה בעיקר להגנה מפני רעילותם של החלבונים, הגורמים להופעת מחלת אלצהיימר בבני אדם.

עבודה חדשנית זו, שפורסמה בעיתון המדעי היוקרתי EMBO Reports, מצביעה על כךשפגיעה ב"קוואולות" יכולה לעכב באופן סלקטיבי את תהליך ההזדקנות ותאפשר בעתיד את פיתוחן של תרופות חדשות לטיפול במחלות האחוזות בהזדקנות, כגון מחלת האלצהיימר בבני אדם, מחלה שהולכת והופכת להיות האתגר המרכזי של המדינות המתועשות במאה העשרים ואחת.

לטענת פרופ' כהן, מחקר זה מוסיף להבנה של חוקרים כי מנגנונים שונים יכולים לגרום להופעה של מחלת אלצהיימר, ולכן יהיה צורך בפיתוח של מגוון תרופות לטיפול במחלה. בעתיד יותאמו קוקטיילים כאלה לכל חולה על מנת לקבל תוצאה מיטבית ומותאמת אישית. סביר מאוד שחומרים המעכבים את תהליך ההזדקנות בכלל וכאלה המפחיתיםאת יצירת ה"קוואולות" בפרט, יהיו מרכיבים מרכזיים בקוקטיילים כאלה שיאפשרו טיפול יעיל במחלות חשוכות מרפא אלה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה