Translate

יום ראשון, 19 בנובמבר 2017

כיצד מתמודדים עם המטרד הכי נפוץ בחורף – הנזלת שלא עוברת -שרית יוכפז



כיצד מתמודדים עם המטרד הכי נפוץ בחורף – הנזלת שלא עוברת ?

הנזלת היא תופעה המתבטאת בהפרשה נוזלית צמיגה בדרגות שונות מהאף. זו תופעה שכיחה וכמעט כל אדם חווה אותה לפחות מס' פעמים בחייו. הגורמים לנזלת רבים ומגוונים. הגורמים השכיחים ביותר הם הווירוסים והאלרגנים, אך נזלת מופיעה גם במצבים אחרים כגון תגובה לריחות חזקים זיהום אויר תרופות מסוימות מחלות שונות מבנה אנטומי של האף ועוד.

כאמור הווירוסים והאלרגנים הם הגורמים השכיחים לנזלת. הנזלת הנגרמת ע"י וירוסים מתאפיינת בכך שהיא מופיעה במהלך חודשי החורף כאשר עולה שכיחות ההדבקות בווירוסים אלה. הנזלת האלרגית אופיינית יותר לחודשי האביב והקיץ כאשר הפרחים, הצמחים והדשא פורחים ומפזרים אבקנים לאוויר. בנוסף הנזלת האלרגית מתאפיינת בעקצוץ וגרד באזור האף ועיניים.
הנזלת מכל
 גורם מהווה מטרד המתבטא בעקר בקושי בנשימה דרך האף ונחירה בשינה עד כדי יקיצות מרובות והפרעה לתהליך השינה. בנוסף הגודש שנוצר בחלל האף ובסינוסים עלול לגרום להצטברות נוזלים באוזן התיכונה שיכול לגרום לאי נוחות אצל תינוקות ואף לכאב אוזניים. לפעמים נוזלים אלו הם מצע לצמיחה של חיידקים הגורם לדלקות אוזניים חוזרות אצל תינוקות וילדים. כמו כן הנוזלים עלולים לגרום לירידה בשמיעה ובמקרים קיצוניים לאיחור בשפה ודיבור אצל ילדים. במקרים אחרים הגודש בחלל האף ובסינוסים עלול לגרום לכאב ראש ולהתפתחות של סינוסיטיס. הנזלת עצמה עלולה להזדהם בחיידקים ולהפוך ירוקה וצמיגה יותר.

הטיפול בנזלת נעשה באמצעות טיפול בגורם לנזלת ובכך מניעת היווצרותה, באמצעות טיפול בנזלת עצמה או טיפול בסיבוכים.

בכל הנוגע למניעת מחלות וירליות הדבר כרוך בביצוע החיסונים בהתאם למדיניות משרד הבריאות, נטילת ידיים והימנעות ממגע עם חולים. כמו כן לתזונה נכונה עשירה בויטמין C  ולהקפדה על שעות שינה תרומה מסוימת למניעת מחלות חורף וירליות. באשר לנזלת על רקע אלרגי, ההנחיה היא להימנע  מחשיפה לאלרגנים מוכרים בד בבד עם שימוש בתרופות אנטי היסטמיניות או אחרות בהתאם להמלצת הרופא המטפל במטרה למנוע התפתחות תהליך האלרגיה הגורם לנזלת.

כאשר הנזלת התפתחה קיימת אפשרות להמתין לכך שתחלוף מעצמה או לטפל בה באמצעות תרופות לייבוש מסוג פסאודואפדרין. כגון: "אפאלפי". אין להשתמש בתרופות אלה לפני גיל שנתיים ובכל מקרה יש להתייעץ עם הרופא המטפל לפני השימוש בהן.  בנוסף אפשר להשתמש בספרי לאף המכיל סטרואידים בהתאם להמלצת הרופא המטפל. יש להימנע ככל האפשר משימוש בטיפות אף המפחיתות גודש העלולות לגרום לתופעה הנקראת ריבאונד ומתבטאת בעליה בצורך לשימוש בתרופה ובתדירות השימוש בה במהלך הזמן עד כדי התמכרות לתרופה. לכן שימוש בטיפות אף מסוג זה יילקח פעמיים שלש ביום במשך שלשה עד חמישה ימים ובהמלצת הרופא המטפל בלבד.

באם אזור האף הפך לסדוק ומגורה ניתן להשתמש בג'ל להרגעת האזור.
כאשר הנזלת הסתבכה באחת מהמחלות שהזכרנו יש לשקול עם הרופא המטפל טיפול אנטיביוטי במקרה של דלקת אוזניים תיכונה, סינוסיטיס או אפילו נזלת מוגלתית שצמח בה חיידק. במצבים כרוניים המתבטאים בנזלת קבועה שאינה מגיבה לטיפול שמרני ואשר מלווה בדלקות אוזניים חוזרות או בירידה בשמיעה הגורמת להפרעת שפה ודיבור או במצבים של נחירות קשות עד כדי דום נשימה בשינה יש לשקול עם רופא אא"ג ביצוע ניתוח להסרת השקד השלישי והחדרת צינוריות אוורור לעור התוף.


באדיבות: ד"ר דורון כרמי, מומחה באנדוקרינולוגיה וברפואת ילדים ויועץ למותג "טיפטיפות" 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה