Translate

יום שני, 12 ביולי 2021

עשרת הדיברות למניעת שבץ מוח ולטיפול לאחר אירוע מוחי מאת: שרית יוכפז באדיבות be well איכילוב

 

עשרת הדיברות למניעת שבץ מוח ולטיפול לאחר אירוע מוחי

ד"ר חן הלוי, מנהל מחלקת שבץ מוחי, המרכז הרפואי ת"א, בי"ח איכילוב

שבץ מח לרוב תוקף בצורה מפתיעה, בלתי צפויה. כאשר הוא מתרחש הוא מטלטל את חיינו – לעיתים ללא הכר, זאת מאחר שהמחלה בעקבותיו האירוע המוחי קשה ביותר.

התפתחות הטיפול בשבץ מח בשנים האחרונות מאפשרת מניעת שבץ, טיפול יעיל בשבץ ומזעור הנזקים ברמה שלא היתה מוכרת עד לפני מספר שנים. יחד עם זאת מרבית המטופלים אינם נהנים מיכולות אלו בגלל סיבות שנות ומשונות.

הקפדה על עשרת הכללים הבאים תבטיח כי תקבלו טיפול מיטבי למניעה וטיפול בשבץ. אנחנו ממליצים לכם  להדפיס ולהדביק על המקרר!

  1. מניעה, מניעה, מניעה! היא הרפואה הטובה ביותר. על כן הקפידו על ביקור פעם בשנה אצל רופא נוירולוג מומחה לשבץ מח ועל ביצוע בדיקות מעקב שגרתיות, במטרה להפחית סיכון לשבץ לרמה מינימאלית, לזהות ולטפל בגורמי סיכון לפני שיגרמו לשבץ.
  2. הכירו את סימני השבץ: באופן כללי, כל שינוי חד במצב המטופל חשוד לשבץ. סימנים "קלאסיים" לאירוע מוחי: חולשת יד ורגל, שיתוק פתאומי של הפנים הנראה לעין כעיוות של הפנים, קושי בדיבור, ראייה כפולה, סחרחורות חזקה. יחד עם זאת, גם "בלבול" חדש, חוסר יציבות בהליכה, נימול בצד הגוף או כאבי ראש לא שגרתיים יכולים לעורר חשד לשבץ מח.
  3. בדקו היכן נמצא מרכז לטיפול בשבץ בסביבתכם: הטיפול בשבץ מח דורש משאבים ומיומנויות שאינם מצויים בכל בית חולים. במידה שעולה חשד לשבץ מח, יש להגיע לבית חולים בו יש מרכז לטיפול בשבץ. חשוב לדעת היכן נמצא מרכז השבץ הקרוב.
  4. אל תמתינו! אם עולה חשש לאדם בקרבתכם הסובל משבץ יש לפנותו ללא דיחוי לבית חולים בו יש מרכז שבץ. אל תתפתו לנסוע לבית החולים הקרוב אלא למרכז שבץ. לעיתים צריך להתעקש מול מד"א אולם פרק הזמן הנוסף עד להגעה לבית החולים עם מרכז שבץ, בדרך כלל משתלם מאוד.
  5. מה להביא לחדר המיון? תרופות קבועות, רשימת אבחנות כרוניות. חשוב מאוד- הרופא במיון ירצה לדעת מתי החלו תסמיני השבץ. נסו להבין בזמן אמיתי מתי החלו התסמינים או מהו הזמן האחרון בו היה המטופל במצב תקין.
  6. התריעו על מצב המטופל עם ההגעה למיון - הודיעו לאחות בכניסה כי יש למטופל חשד לשבץ מח חדש. חשד זה אמור להפעיל את מערכת התגובה המהירה שקיימת במרכזי שבץ מח. אם המטופל הגיע באמבולנס, העדכון יעשה עוד לפני הגעתכם למיון ועל כן עדיף להזמין אמבולנס.
  7. טיפול מהיר קריטי להצלחתו - טיפול נכון בשבץ מחייב לעיתים קבלת החלטות קשות בזמן קצר. היו סבלניים והקשיבו להנחיות הנוירולוג במיון. במידה שתדרשו להחלטה לגבי הטיפול זכרו את הכללים הבאים:
    1. הבינו עד הסוף מה שמבקשים מכם. זו לא בושה לבקש לחזור על הדברים שוב ושוב עד שתבינו הכל בצורה ברורה.
    2. הזמן הוא פקטור קריטי בטיפול בשבץ. לרוב אין זמן להתייעץ עם אנשים רבים מאחר שככל שעובר הזמן הסיכוי להצלחת הטיפול יורד. אם בכל זאת תרצו להתייעץ, עשו זאת במהירות. זכרו כי היועץ צריך להבין בתחום המדובר.
  8. יעד השחרור - עברתם את ימי האשפוז הראשונים בשלום. כעת צריך להחליט לאן מתקדמים. רוב המטופלים הולכים הביתה או למחלקת שיקום. במידה שתצטרכו שיקום יש לשבת עם העובדת הסוציאלית והרופא ולהבין מה הצרכים של המטופל ומהו ייעד השחרור המועדף.
  9. הנחיות למטופל המשתחרר לביתו - לפני השחרור יש להבין היטב מה כתוב במכתב השחרור. בעיקר יש לשים דגש על הנושאים הבאים:
    1. טיפול תרופתי בשחרור
    2. בדיקות נוספות אותן יש לבצע לאחר השחרור
    3. להיכן ומתי יש להגיע למעקב
  10. מעקב לאחר שבץ: המעקב לאחר שבץ חיוני על מנת שהמטופל ישלים את תהליך ההשלמה? בצורה תקינה וכדי לוודא כי הוא מקבל טיפול מיטבי למניעת שבץ נוסף.  במרכזי השבץ יש מרפאות ייעודיות למעקב אחרי חולי שבץ. חשוב מאוד להגיע למרפאת שבץ ולא רק למעקב נוירולוגי בקופת החולים על מנת שיהיה אפשרי להתייחס למגוון הבעיות שעולות בחודשים הראשונים לאחר שאירע שבץ מח. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה