Translate

יום ראשון, 23 ביוני 2019

לראשונה בישראל: פורום ייעודי אשר ייצג ויאגד את קהילת קטועי הגפיים מאת: שרית יוכפז

לראשונה בישראל: פורום ייעודי אשר ייצג ויאגד את קהילת קטועי הגפיים מאת: שרית יוכפז.

קהילת קטועי הגפיים בישראל, המונה 12,000 קטועים, זוכה לאחד מהתקצובים הנמוכים ביחס למדינות ה- OECD
במסגרת כנס ייעודי ראשון מסוגו שנערך בישראל, הוכרז על הקמת ועדה שתייצג לראשונה באופן רשמי את קהילת הקטועים בארץ, אל מול גורמים ממשלתיים ומקצועיים, במטרה לשנות ולשפר את מצבם
השבוע התקיים כנס קטועי הגפיים הראשון בישראל, במסגרתו הכריז סם וולדמן, מנכ''ל ומייסד עמותת הצעד הבא ויוזם הכנס, על הקמת פורום ראשוני מסוגו שיסייע לקטועי הגפיים בישראל להכיר בזכויותיהם ולמצות אותם מול הגורמים השונים. הפורום, אשר חבריו יבחרו על ידי הקהילה, יהווה מקום בו יוכלו הקטועים לדון ולעלות הצעות לשיפור איכות חייהם, אך חשוב מכך, יהיה זה הגוף המייצג הרשמי של קהילת קטועי הגפיים בישראל, אשר יפעל מול גורמים ממשלתיים ומקצועיים, יקדם שיתוף והנגשת מידע, ויוביל שינוי משמעותי בתחום. כל קטוע יוכל להציע את עצמו כמועמד או להציע שני קטועים אחרים כמועמדים לפורום, כלומר, הפורום יורכב מקטועים שייבחרו על ידי הקטועים עצמם ונציג של העמותה.
בישראל, ישנם כ-1,200 קטיעות חדשות מדי שנה, 65% מהם ממחלות כלי דם או סיבוכים רפואיים ו-21% הנובעים מטראומה הכולל: נכי צה"ל, נפגעי פעולות איבה, תאונות דרכים ותאונות עבודה, כ-12% הינם קטועים הנובע ממום לידה וכ-2% אשר קוטעים איבר בעקבות כאב חזק.  המענה בישראל לאותם קטועים ניתן על ידי משרד הבריאות לכלל האוכלוסייה, משרד הביטחון לנכי צה״ל, ביטוח לאומי לנפגעי פעולות איבה,  וחברות ביטוח לנפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה. התקצוב הממוצע עבור התאמת פרוטזה לקטוע בישראל למשך תקופה של חמש שנים, הוא נמוך מהתקצוב ב-31 מדינות מתוך 36 המדינות החברות בOECD-, כשאחריה מדורגות בהפרש מזערי צ׳ילה, מקסיקו, הונגריה וצ׳כיה. בעוד שבדירוג הכללי של תקציב בריאות במדינות הOECD, ישראל מדורגת במקום ה-24. ההבדלים בין השירות הניתן בישראל לעומת מדינות אחרות הם רבים מכדי לפורטם.
זו הפעם הראשונה שמוקם גוף רשמי שמאגד את כל קהילת קטועי הגפיים תחתיו, וזו הייתה אחת ממטרותיו העיקריות של הכנס. עמותת הצעד הבא תפעל במקביל ותנסה להרחיב ולמסד את תחום התנדבות של הקטועים למען קטועים – ביקורים בבתי חולים לפני ואחרי הקטיעה. לאורך כל הדרך הקטועים מתמודדים עם קשיים שונים, והתמיכה ההדדית יכולה להביא לשינוי משמעותי. לצד זה יתקיימו פעילויות ספורט, להן חשיבות יתרה בשיקום. בנוסף, יתקיימו פגישות בקבוצות קטנות שיחות טלפון, הודעות, וקבוצות וואטצאפ שמפעילה העמותה במטרה לאחד את הקהילה ולמצוא אוזם קשבת ומכילה.
כנס הצעד הבא הוא הכנס הארצי הראשון בישראל לגיבוש קהילת הקטועים, המונה בישראל כ-12,000 קטועים. בכנס היה בתפוסה מלאה ובו השתתפו 400 איש- יהודים, מוסלמים, נוצרים, נכי צה״ל, נפגעי טרור, נפגעי תאונות דרכים ועבודה, קטועים בעקבות מחלה או מלידה. הכנס כלל עשרות הרצאות בנושאי שיקום, כאב, בעיות עור, טכנולוגיה עכשווית ועתידית, זכויות, זוגיות ועוד עם מרצים מובילים בתחומם ביניהם ד״ר אורן ברזל, יו״ר הכנס, מנהל מחלקת שיקום אורתופדי שיבא תל השומרד״ר חגי אמיר, מנהל בית החולים לווינשטיין ועוד רבים אחרים.
סם ולדמן, מנכ''ל ומייסד עמותת הצעד הבא: "הצעד הבא שלנו הוא להביא לשינוי בתודעת הקטועים ואף חשוב מכך שינוי במערכת הממשלתית והמקצועית. אני מאמין כי השינוי מגיע מלמטה, מקהל היעד עצמו ואנו מתרגשים להכריז על הקמת הפורום. אנו נדאג להיות הגורם המחבר והמקשר בין בעלי המקצוע והידע בארץ לקהילת הקטועים בישראל, במטרה לספק לקהילה איכות חיים, הכרה בזכויות והתמודדות נכונה עם המצב. הפורום החדש יביא לחיים נוחים, קידום מעמד שוויוני, הכרה ומודעות סביבתית וחינוכית. אנו נדאג לקדם את המטרות והזכויות של קהילת הקטועים ולהשמיע את קולם".
ד''ר אורן ברזל, ראש אגף שיקום בשיבא ויו''ר הכנס: "מדובר בתקדים היסטורי בהיבט הקטועים בישראל. זוהי ההתחלה של שינוי. מהיום אתם חלק מקהילה שיש לה גוף מייצג רשמי שמוביל אותה בתקווה לעתיד טוב, מועיל ומכיל יותר. מדובר בהתחלה של חלום שבתקווה יתגשם בעתיד ויפיק תועלת ויועיל לקידום החלום המשותף של כולנו. שאיפה מקצועית, אישית, קבוצתית, רגשית שתסייע לכולנו".
עמותת הצעד הבא, שהוקמה בשנת 2015 בעקבות סיפורו האישי של סם וולדמן שעומד בראש העמותה, פועלת ליצור קהילת קטועים בישראל במטרה לשפר את מצבם של קטועי הגפיים בארץ, כדי להביאם לרמת תפקוד מקסימלית מבחינה פיזית וחברתית, תוך העלאת המודעות לזכויות הקטועים ואיתור דרכים לשיפור אורח חייהם. עמותת הצעד הבא תומכת במאות קטועים הפונים אל העמותה לתמיכה רגשית, פיזית ובנושא התאמת פרוטזות משוכללות. העמותה פועלת בשנים האחרונות בחסות הקרן לרפואה בישראל, בנתינת מענה וסיוע לקטועים לפני ואחרי הקטיעה, ובמתן פתרונות הולמים לבעיות בהן הם נתקלים. כך גם משקיעה העמותה בלמידת מצב הקטועים בארץ ובחו"ל מבחינת טכנולוגיה, דרכי טיפול ושירות, כדי להנגיש לקטועים את הרמה האידאלית של התותבות המתאימות להם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה