Translate

יום ראשון, 7 באוקטובר 2018

השבוע יוצגו מחקרים חדשים בתחום הסוכרת. מאת: שרית יוכפז

השבוע יוצגו מחקרים חדשים בתחום הסוכרת

לקראת סיום פעילות מיזם עוצמה, שהוקם בעקבות הסכם פשרה בביהמ"ש עם חברת גלסקו סמית קליין על תשלום של כ- 12 מיליון ש"ח לקידום תכניות בישראל למניעת סוכרת ולשיפור הטיפול בחולים, יערך ביום רביעי (10.10) בבית סוראסקי בתל השומר, כנס להצגת מחקרים חדשים שנערכו בארץ בתחום הסוכרת, וטרם נחשפו, מטעם מיזם עוצמה, ובשיתוף המדען הראשי במשרד הבריאות.

בין המחקרים שיוצגו: 'על ציר חשיפה – הסתרה: מהי חווית האימהות בסוכרת נעורים במגזר החרדי'? 'איזו התערבות נדרשת לשיפור התייחסות מטפלים לבעיות בתפקוד המיני בקרב חולי סוכרת'? מהם הגורמים המנבאים תמותה מסוכרת במהלך אשפוז'? את תוצאות המחקרים יציגו החוקרים, רובם מהאקדמיה, או מקופות החולים.

"למרות התקדמות הרפואה, התקדמות הטיפול התרופתי והטכנולוגיות הרפואיות, הרי בפועל, הנתונים מעידים על כך שרק כמחצית מהסוכרתיים בארץ שומרים על איזון מדדי מחלתם על בסיס קבוע", אומרפרופ' איתמר רז, יו"ר מיזם עוצמה, ומוסיף: "על בסיס רשם הסוכרת הלאומי, בישראל, קרוב ל-550 אלף איש חולים בסוכרת, ועוד מספר דומה (כ- 550 אלף), בשלב טרום מחלה. חוסר האיזון במדדי המחלה, יחד עם מסה עצומה כל כך של חולים, הוא משבר בריאותי 
משמעותי במערכת".

לדברי ד"ר אורלי טמיר, מנהלת מיזם עוצמה: "השקענו בשנים האחרונות, במסגרת המיזם, משאבים רבים לפיתוח מודלים ואמצעים חדשים לשיפור מניעת המחלה והטיפול בסוכרת, עיקרם בתחומי: חינוך, העצמה, העברת מסרים בצורה אפקטיבית וחיזוק מסוגלות עצמית להוביל שינוי התנהגות בריאות, הן אצל המטפל והן אצל המטופל. כך למשל, ריכזנו עבור צוותים רפואיים את הידע הרב, את הניסיון, שנרכש בשנים האחרונות, ואת המיומנויות  הקיימות בתחום החינוך הטיפולי בסוכרת וכלים מעשיים לתרגול ויישום בספר ראשון מסוגו שיוצא כעת לאור. כך למשל, בנינו מסלול הכשרה מתקדם ואפקטיבי מאוד למחנכי סוכרת. מיזם עוצמה ליווה כל פעילות בהערכה מדעית, ובמקביל הקדיש תקציב גדול למחקרים אחרים, שהוצעו על ידי חוקרים ממוסדות מחקר בארץ. שיתוף פעולה הדוק עם המדען הראשי של משרד הבריאות איפשר תהליך שיפוט בלתי תלוי של הצעות מחקר חדשניות, ואלה יוצגו בכנס הקרוב".

מיזם עוצמה (היענות והיצמדות לטיפול בסוכרת, מניעת סוכרת והכשרת מחנכי סוכרת), הוקם ב- 2013 בעקבות הסכם פשרה בביהמ"ש המחוזי בת"א עם חברת גלקסו סמית קליין, במסגרתו ניתנו 12 מיליון ₪ למשך 5 שנים לפיתוח, יישום ובחינת תכניות למניעת סוכרת, לשיפור היצמדות מטופלים להמלצות רפואיות ולמיסוד בארץ של מחנכי סוכרת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה