Translate

יום רביעי, 24 באוקטובר 2018

ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים מתריע מפני סוף שבוע חורפי במיוחד שעלול לגרום להיפגעויות מאת :שרית יוכפז

ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים מתריע מפני סוף שבוע חורפי במיוחד שעלול לגרום להיפגעויות מאת :שרית יוכפז
בתקופת החורף חשופים הילדים להיפגעויות שונות מאשר בתקופות אחרות בשנה, כשמרבית ההיפגעויות מתרחשות בבית. השכיחות בפנייה למיון בעקבות כוויות והרעלות עולה בתקופת החורף. ארגון בטרם לבטיחות ילדים מתריע מפני הסכנות וממליץ כיצד ניתן להימנע מהן


ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים מתריע מפני הסכנות הצפויות בסוף השבוע החורפי השבוע. על פי נתוני ארגון בטרם, כוויות היא אחת מההיפגעויות השכיחות בעונה הקרה, ומדי שנה מגיעים למיון בממוצע 1,861 ילדים בגין כוויות. ו-676 ילדים מהם מגיעים לאשפוז. קבוצת הגיל בסיכון הגבוה ביותר היא תינוקות ופעוטות מגיל לידה ועד 4, המהווים 78.1% מנפגעי הכוויות.
למרות הנטייה של רובנו לחשוב כי הבית הוא המקום הבטוח ביותר עבור ילדינו, מתברר כי 84% ממקרי הכוויה מתרחשים בבית - לרוב במטבח או בסלון. כמו כן, עולה מהנתונים כי 60% ממקרי הכוויות אירעו כתוצאה מנוזל חם, כמו שתייה חמה.
עוד נמצא בארגון בטרם, כי 70% מהילדים אשר אושפזו בגין כוויה, היו בקרבת מבוגר או במרחק ראייה ממנו. המשמעות היא כי הבעיה היא לא בהשגחה אלא דווקא במניעה. הרחקת מקור הסכנה מילדים צעירים היא הדרך הבטוחה ביותר למנוע כוויות.

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם מסבירה את חומרת התופעה: " מכיוון שעור התינוקות מאוד דק, נוזל חם שנשפך עליו עלול לחדור לשכבות הפנימיות של העור יחסית בקלות ובמהירות ולגרום לפגיעה חמורה. בנוסף, מכיוון שגוף התינוק מאוד קטן, כוס קפה או תה שנשפכת עליו משולה לדלי מים רותחים שיישפך על מבוגר. כוויה כזו יכולה לגרום לפעוט פגיעה חמורה שתגרור אחריה טיפולים קשים וכואבים לאורך שנים, ואף עלולה לגרום לצלקות פיזיות ונפשיות לעד.
באופן פרדוקסלי, בכל הנוגע לנוזלים חמים, הקרבה של ההורה לתינוק עלולה לסכן אותו. זה יכול לקרות כשאנחנו שותים משקה חם, ומחזיקים אותו על הידיים, או כשאנחנו מבשלים או מטגנים במטבח, והילד לידנו".

היפגעות אחרת האופיינית לחורף היא הרעלה. בין הגורמים הנפוצים להרעלה אנו מוצאים תרופות, השכיחות יותר לשימוש במהלך החורף, וכן חומרי ניקוי.
"לפעוטות יש סקרנות טבעית ומבורכת, והם חווים את העולם דרך הפה. הבעיה שהם עלולים להכניס לפה חומרים מסוכנים, כשהם כלל אינם מודעים לסכנה שבהם", אומרת סילבינגר "בחורף אנשים חולים יותר ולכן התרופות נשארות בהישג יד. חלק מהתרופות צבעוניות ונראות מאוד מפתות מנקודת המבט של הילדים. בשל מימדי גופם הקטנים של הפעוטות, התגובה להרעלה היא מהירה וחמורה במיוחד. על ההורים מוטלת האחריות להחזיר את התרופות לאריזתן המקורית מיד בתום השימוש ולאחסן אותן רחוק מהישג ידם של הילדים".


המלצות ארגון בטרם למניעת כוויות:
1.      מרחיקים מישג ידם של ילדים סירים חמים וספלים עם שתייה חמה: לא מניחים ספל על שולחן נמוך, בקצה השולחן או בקצה השיש. לא מניחים סיר עם תבשיל חם על הרצפה.
2.      לא מחזיקים תינוק על הידיים בזמן הבישול או בעת שתיית שתייה חמה.
3.      יש להרחיק מיחם וקומקום מקצה השיש כדי למנוע משיכתם על ידי הפעוט.
4.      בעת הבישול רצוי להשתמש בלהבות האחוריות של הכיריים ובכל מצב יש להפנות את ידיות כלי הבישול לכיוון הקיר
5.      יש להתקין בברזי הבית אמצעי להגבלת טמפרטורה ל-49 מעלות צלזיוס



המלצות ארגון בטרם לחימום הבית
1.      מזגנים ורדיאטורים הם מכשירי החימום הבטוחים ביותר בסביבת ילדים. מכיוון שהם אינם מאפשרים מגע עם אש גלויה. אלו הם גם אמצעי החימום היחידים שניתן להשאירם דולקים גם במהלך הלילה.
2.      ברכישת מכשיר חימום חשוב לוודא את  קיומו של תו תקן. חשוב לדעת, שעל כל מוצר חייב להיות רשום שם היצרן וארץ הייצור.
3.      ההמלצה היא לא להשתמש לחימום הבית באמצעי חימום שיש בהם אש גלויה, מאחר והסיכון להיפגעות מכוויה גבוה. התנורים הנמצאים בקבוצה זו הם: תנורי ספירלה, תנורי נפט או גז מטלטלים ומפזרי חום.
4.      יש להקפיד ולהשגיח השגחה צמודה על תינוק או פעוט הנמצאים בבית ולהרחיק  את התנור מסביבת המשחקים.

המלצות למניעת הרעלה:
1.      יש להרחיק מהישג ידם של ילדים תרופות, לרבות כדורי ויטמינים ומומלץ לאחסנם במקום גבוה או נעול.
2.      יש לאחסן חומרי ניקוי והדברה, חומרים דליקים הרחק מטווח השגתו של פעוט במקום גבוה או נעול כך שלא יתאפשר לילד להגיע אליהם ולהחזירם למקומם מיד בתום השימוש.
3.      חשוב לשים לב, תרופה אינה סוכריה - אין לקרוא לה כך, כדי שילד לא יקשר ביניהן.
4.      בכל חשד להרעלה פנו מיד למכון הארצי למידע בהרעלות, הפועל 24 שעות  ביממה,  בטל': 04-8541900.

מאת:שרית יוכפז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה