Translate

יום שלישי, 22 במרץ 2022

"מציירים את הצין" - להצלת נחל צין עין צין ועין עקרבים .מאת: שרית יוכפז

 


"מציירים את הצין" - להצלת נחל צין מאת: שרית יוכפז

עין צין ועין עקרבים

יום שבת 26.03, בין השעות 07:30 עד 10:30

 

תנועת "מצילים את הצין" בשיתוף מרכז קהילה ערבה ובית ספר שדה חצבה, 

יארחו בשבת הקרובה 26.03, אמנים מכל רחבי הארץ שהתנדבו להשתתף באירוע ציור בטבע (פליין-אייר) בעין צין ובעין עקרבים, כתמיכה במאבק האזרחי והמשפטי להצלת נחל צין המתנהל נגד חברת כי"ל.

העבודות מיום היצירה יוצגו בתערוכה במרכז ויידור (צומת חצבה) על מנת לקדם את המודעות לחובת המפעלים המזהמים לשקם את הנחלים והצמחייה ולהימנע מנזקי טבע נוספים. כמו כן המטרה הינה גיוס תמיכה כספית ממכירת עבודות האמנות לקידום המאבק וגיוס המונים.

 

בין המשתתפים ציירים מקבוצת הפייסבוק "לצייר בטבע -"Plein Air Painting  המנוהלת על ידי ליסה קניג מהיישוב צוקים ושי אביבי. כמו כן ישתתפו באירוע בני נוער מהערבה התיכונה הלומדים אמנות עם האמנית סיליה יצחק, רכזת האמנות במרכז קהילה ערבה.

 

דורית אביהר-נריסנה, מארבעת התובעים "מצילים את הצין" אומרת: 

"לאחר עשרות שנים של זיהום המעיינות על ידי מפעלי 'רותם אמפרט' מחברת כי"ל ורגע לפני שיהיה מאוחר מדי, יצאנו למאבק אחרון על הטבע, באמצעות תביעה ייצוגית שהגשנו נגד כי"ל בשם תושבי הערבה בפרט ותושבי מדינת ישראל בכלל. אנו פועלים כדי לשקם את אוצרות הטבע שנפגעו ולפצות את הציבור שנכסיו הטבעיים נגזלו ממנו, ובד בבד קוראים לחברת כי"ל ולמנהליה לקחת אחריות על הנזק הנורא שנעשה".

 

עד שנות ה-80 היו עין צין ועין עקרבים נאות המדבר הגדולות בארץ. מעיינות ובהם מים צלולים, מאות עצי תמר מרשימים ומגוון בעלי חיים שניזונו מצמחיית המדבר לצד המוני מטיילים שהגיעו לטייל ולשכשך רגליים במים הצוננים. אולם כתוצאה מפעילות המפעלים המזהמים בעשרות השנים האחרונות, התמונה התהפכה ב-180 מעלות. באפיק נחל צין הופיעו שלוליות מזוהמות בצבע ירוק זרחני והצמחייה המדברית הומלחה, הורעלה ומתה ואתה גוועו כמעט כל עצי התמר. להקות ציפורים חדלו מלקנן או לעצור במעיינות במהלך נדידתן והמים בנחל נמהלו בנוזלים מסוכנים לטבילה ולמגע והם מכילים כיום חומרים שעלולים לגרום למחלות, כוויות וצריבות על הגוף. לאורך הנחל הוצבו רק שלטי אזהרה מועטים שמתריעים בפני המטיילים על הסכנה.

 

נזקים אלו נגרמו כתוצאה מכריית פוספטים על ידי חברת כי"ל במעלה נחל צין, כשהמפעלים ופעילות הכרייה נמצאים באגן הניקוז של נחל צין. תהליך שטיפת הפוספטים מותיר בוצה רעילה ומזוהמת שאותה יש לרכז במאגרים ייעודיים אשר נמצאים במרחק 10 ק"מ בלבד מעין צין. המאגרים העצומים שלא דופנו כהלכה מחלחלים מיום הקמתם למי התהום הנובעים בעין צין ועין עקרבים. לאורך השנים נבנו עוד ועוד מאגרים וכולם נבנו באותה שיטה רשלנית ללא אישורי בנייה וללא עמידה בתקנים.

 


צילום-רועי גלילי 
מאת: שרית יוכפז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה