Translate

יום שני, 14 במרץ 2022

היסטוריה בדובאי; הפורום האזורי למאבק בסוכרת ובהשמנת יתר יצא לדרך מאת: שרית יוכפז

 


היסטוריה בדובאי; הפורום האזורי למאבק בסוכרת ובהשמנת יתר יצא לדרך.

מאת: שרית יוכפז

היסטוריה נרשמה בשבוע שעבר (09.03), עם תחילת פעילותו של הפורום האזורי למאבק בסוכרת ובהשמנת יתר, שכונן רשמית בכנס בינלאומי שנערך בביתן הישראלי בתערוכת האקספו שבדובאי.

הפורום – שהוקם ביוזמת המשרד לשיתוף פעולה אזורי בשיתוף משרד הבריאות בישראל (באמצעות המועצה הישראלית לסוכרת) ובאיחוד האמירויות – החל את פעילותו בכנס בו השתתפו מומחים מישראל, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ומדינות נוספות, וליוו אותו השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג'; שר הבריאות, ניצן הורוביץ; יו"ר המועצה הישראלית לסוכרת, פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה לסוכרת באיחוד האמירויות לשעבר, ד"ר עבדול ראזאק אל-מדאני, וכן בכירים אמירתים.

היוזמה מגיעה על רקע עלייה משמעותית ומדאיגה בשכיחות חולי הסוכרת והשמנת יתר בישראל ובמרחב, והצורך הגובר בגיבוש מענה ותוכנית פעולה אזוריים. בעשור האחרון – ודרמטית בשנתיים האחרונות - הפכה בעיית הסוכרת למגפה שקטה אך קטלנית לא פחות מהקורונה, כאשר הן בישראל והן במדינות האזור נרשמים חולי סוכרת בשיעורים גבוהים יותר מאשר במדינות ה-OECD, עם קרוב ל-10% של חולים באוכלוסייה בישראל, 15.6% בבחריין, ו-16.3% באיחוד האמירויות. ישראל ומדינות האזור חולקות גם שכיחות גבוהה ביחס לעולם של חולים בהשמנת יתר, בעיקר בקרב ילדים. ב-2020, 30% מהילדים היהודים ו-50% מהילדים הערבים אובחנו כסובלים מעודף משקל, המהווה גורם הסיכון המשמעותי ביותר להתפתחות מחלת הסוכרת. בעיית השמנת היתר החריפה מאז פרוץ הקורונה, עם עלייה ממוצעת של 5 ק"ג בקרב האוכלוסייה בישראל וירידה של כ-45% בביצוע פעילות הגופנית. הסוכרת מהווה את אחד מגורמי המוות העיקריים בישראל (וגורם המוות העיקרי בחברה הערבית בה), ובאזור, וכ-4,000 בני אדם מתים כתוצאה מהשמנה מידיי שנה בישראל. לצד הסיכונים הכרוכים בהשמנה, השמנה בדרגה 2 אף מגדילה פי 5 את הסיכון לתחלואת קורונה קשה.

במקביל לפעילות הפורום השוטפת - שעיקרה בגיבוש תוכנית חומש למאבק בסוכרת ובהשמנת יתר באזור - צפוי הכנס שהתקיים בדובאי להיות הראשון בסדרה של כנסים בינלאומיים, שיתקיימו בכל חצי שנה במדינות השונות במטרה לחזק את פעילות הפורום ולהעלות את המודעות לנושא במרחב.

השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג': "הסוכרת נמצאת במגמת עליה מתמדת. הבלימה שלה היא אינטרס של העולם כולו וביתר שאת של מדינות האזור. הבעיה המשותפת, מחייבת התמודדות משותפת ולכן יזמנו את הקמת הפורום. יצאנו לדובאי כדי לייצר כוח אזורי חזק, שיאפשר לנו לקדם מאבק משותף בבעיה שמכבידה על כולנו. כוח של מדינות שכנות שמבינות שכדי לייצר עתיד טוב יותר לתושביהן, עליהן לפעול במשותף".

יו"ר המועצה הישראלית לסוכרת פרופ' איתמר רז: "אחוזי התחלואה הגבוהים בישראל ובמדינות האזור, משקפים סבל אישי של הרבה מאוד אזרחים ועומס רב על מערכות הבריאות שלנו. יש לנו מטרה ונשיג אותה – להביא לשיפור דרמטי בבעיית ההשמנה והסוכרת וסיבוכיה בישראל ובמדינות האזור; לצמצם קטיעות רגליים, לתת מענה לבעיה המתגברת של השמנת ילדים, לאפשר לאזרחים שלנו חיים בריאים יותר. לקחנו על עצמנו משימה בעלת חשיבות עצומה לעתיד האזור ותושביו".

 

תמונות לשימוש חופשי במתן קרדיט: Mohammed Salman Abdul Jabbar
מאת: שרית יוכפז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה