Translate

יום רביעי, 19 במאי 2021

אודות מחלות מעי דלקתיות ואופן השפעתן על איכות חייהם של החולים. מאת: שרית יוכפז

  

לרגל יום המודעות לקרוהן וקוליטיס 19.5

תחשוף לראשונה מה הקשר בין סברס אדום וחולים במחלות המעי ומה הפריצת דרך בתחום, עדי זוסמן,

 

דיאטנית קלינית ומאמנת בריאות, מנהלת קהילת חולי קרוהן וקוליטיס הגדולה בישראל.

 

יום המודעות מצוין ברחבי העולם מדי שנה ב-19 במאי. מטרת היום להעלות את רמת המודעות בקרב הציבור הרחב אודות מחלות מעי דלקתיות ואופן השפעתן על איכות חייהם של החולים. ישראל ממוקמת ראשונה בעולם בתחלואת קרוהן וקוליטיס, כאשר מספר החולים במחלות אלה בישראל עומד על כ-40,000 חולים, מהם כ- 2,000 ילדים. מספר החולים בעולם מוערך בכ-5 מיליון איש (נשים וגברים באופן שווה).

 

מחלות קרוהן וקוליטיס כיבית הן מחלות מעיים דלקתיות בעלות אופי כרוני, שבעבר הוגדרו כמחלות אוטואימוניות. ככל שמתקדם המחקר של המיקרוביום והשפעת הסביבה עליהן, הקהילה המדעית מתייחסת אליהן באופן שונה.

נראה שהסיבות להתפתחותן מערבות גורמים סביבתיים, שמפעילים את הנטיה הגנטית, גם אם היתה סמויה עד כה. לתזונה ואורח החיים המערביים השפעה מכרעת בהתהוותן.

 

מחלות אלו פוגעות באיכות החיים, חיי החברה ותפקוד במקום העבודה, בנוסף, כאשר קיימת התלקחות המצב עלול להחמיר עד לכדי אשפוז או ניתוח.

בשנים האחרונות מתרבות העדויות על יעילות התזונה כחלק ממניעת התלקחויות ושמירה על הפוגת המחלה (רמיסיה). כחלק מהשינוי המתרחש בגישה הטיפולית במחלות אלה, מחפשים אחר התזונה בכלל, והפירות והירקות האופטימליים – בפרט, למערכת העיכול החולה.

 

פרי הצבר נחשב כ"אסור" לחולים אלה עקב תכולת הסיבים הגבוהה שלו. אלא שמיץ המופק ממנו מאפשר לספק את היתרונות הבריאותיים שלו, בלי להכביד על המעיים. ברפואה מסורתית שתיית מיץ הצבר נחשב כבר הרבה שנים ל"תרופה" עבור מחלת מעי דלקתית.

 

המחקרים שחקרו ברחבי העולם, את הצמח המופלא, הראו את היתרונות נוגדי הדלקת שלו במגוון תחלואים, ביניהם איזון רמות השומנים בדם, שיפור רמת נוגדי החימצון בעור, איזון התגובה הגליקמית ואף סיוע לריפוי רירית הקיבה. 

פרי הצבר מכיל חומרים ייחודיים לו מסוג בטנין ואינדיקסנטין, אשר בשילוב עם פוליפנולים המצויים בו, יוצרים תגובה אנטי-דלקתית בגוף באופן יעיל ביותר.

בנוסף, הפרי עשיר בנוטריינטים חיוניים כמו סידן, ברזל, ויטמין C, אבץ, אשלגן, ויטמינים נוספים, וכן סיבים מסיסים ובלתי מסיסים.

 

חוות צברי אורלי השוכנת בנגב, פועלת כיום למען הצרכן הפרטי ועובדת עם תעשיית המזון הישראלית והעולמית במטרה לשווק תוצרים של צמח הסברס האדום בחקלאות מתקדמת פורצת דרך, ע"י ייצור מוצרים תומכי תזונה בריאה על טוהרת הצבר האורגני, ביניהם: אבקת סברס, ענפי צבר, משקה סברס, סברס טרי. פיתוח זני הצבר הצבעוני האדום נתן לצרכנים "פרי על" מה שמכונה "סופר פוד". יש לציין כי מדובר גם בגידול אורגני בתקנים מחמירים, ללא כימיקאלים וחומרי הדברה.

 

ברמה התזונתית, מהווה הסברס מקור מצוין לסיבים, ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו וחלבונים, לצד נוגדי חמצון שונים – ומכאן שגלום בו פוטנציאל מצוין להשתלבות בכל תפריט מאוזן. בתרבות העממית יוחסו לצבר סגולות רפואיות שונות, בין היתר פעילויות פרמקולוגיות אפשריות שונות הכוללות תכונות נוגדות חמצון, פעילות אנטי סרטנית, פעילות אנלגטית (נוגדת כאב), חולי דלקת פרקים וחולי מחלת המעיים דלקתיות מדווחים על הקלה בכאבים בעקבות שתיית מיץ הצבר. הירק משפר את פעילות מערכת השתן ואף מקל על הגוף במצב של עצירות, כי הסיבים המצויים בו מעודדים את המעיים לפעילות. מסייע באיזון המשקל, מגביר את האנרגיה בגוף, מאזן את חומציות הקיבה, מפחית צרבות, מסייע לטיפול בהשמנת יתר ועוד.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה