Translate

יום ראשון, 21 בינואר 2018

אפשר למנוע חלק ניכר מקטיעות רגליים וכפות רגליים בישראל"! ציין פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת ונשיא עמותת 'מהיום - השבוע: הוא שבוע המודעות לכף הרגל הסוכרתית -שרית יוכפז



                                                               פרופסור איתמר רז

  • השבוע: הוא שבוע המודעות לכף הרגל הסוכרתית
  •  (21-24.01.18)
  • פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת ונשיא עמותת 'מהיום - הפורום הישראלי לאורח חיים בריא')
  • כ-1,000 קטיעות רגליים, שהן כ- 80% מסך קטיעות הגפיים, המתבצעות בארץ בשנה, הן כתוצאה מסיבוכי סוכרת.
  • סטטיסטיקה קשה: מקום 2 ב-OECD בשיעור הקטיעות, כתוצאה מסוכרת
"אפשר למנוע חלק ניכר מקטיעות הרגליים וכפות הרגליים של הסוכרתיים בארץ", קובע בעצב פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת ונשיא עמותת 'מהיום – הפורום הישראלי לאורח חיים בריא", עם פתיחת שבוע המודעות לכף הרגל הסוכרתית בישראל.
שבוע המודעות, שכותרתו היא: "אל תתנו לסוכרת להפיל אתכם מהרגליים"מהווה חלק מפעולות התוכנית הלאומית למניעה וטיפול בסוכרת, בהובלת המועצה הלאומית לסוכרת במשרד הבריאות, עם ארבע קופות החולים, ובשיתוף עמותת 'מהיום'. 

המטרה היא: העלאת מודעות ציבור הסוכרתיים לפגיעה האפשרית הקשה ברגליים, ולדרכי מניעת פגיעה זו.

קטיעות בקרב סוכרתיים נגרמות לרוב עקב התפתחות כיבים וזיהומים בכף הרגל, שניתנים למניעה, או זיהוי מקדים וטיפול, שימנעו את הכריתה.
בשנים האחרונות, בעקבות הנחיית המועצה הלאומית לסוכרת, משרד הבריאות וקופות החולים, עלתה מאוד מודעות הצוותים לצורך במניעה, כך שכיום, מטופלי סוכרת במרפאות ובבתי החולים, עוברים בדיקת כף רגל, לפחות פעם בשנה. למרות זאת, מודעות המטופלים לצורך בבדיקה תקופתית, יחד עם היעדר נגישות להנעלה נכונה, שתמנע כיבים, וכן היעדר מודעות לצורך בפנייה דחופה לרופא, עם כל שינוי במראה הרגל, הם הגורמים העיקריים לנתונים הקשים בכריתת רגליים בסוכרתיים בישראל.
בשבוע המודעות יקראו קופות החולים לסוכרתיים להיבדק על ידי הצוות הרפואי  ולהקפיד על בדיקה עצמית של כפות הרגליים ועל אי הזנחתן.
לדברי פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת נשיא עמותת מהיום – הפורום הישראלי לאורח חיים בריא: "למרות שניתן לטפל בהצלחה בכף הרגל הסוכרתית ולמנוע מקרים רבים של הדרדרות וסיבוכים, במדינת ישראל קוטעים יותר מידי! למה? כי אין מספיק מודעות לנושא, אין תכנית לאומית מסודרת, אין משאבים ותקציבים ראויים, המוקדשים לטיפול ב'כף הרגל הסוכרתית' ולסיבוכיה, אפילו אין נתונים מסודרים של רשם הסוכרת לגבי היקף סיבוכי המחלה והקטיעות. אני מבקש לקדם עם משרד הבריאות ועם הקופות תכנית לאומית מסודרת ומתוקצבת, שראשיתה: העלאת המודעות לנושא ושיפור הטיפול בסוכרתיים. אני מבקש גם לבחון יחד איזה טכנולוגיות רפואיות נרצה להגיש לסל שירותי הבריאות בשנה הבאה, כדי לצמצם את מספר הקטיעות בארץ". 

במהלך השבוע ייתלו בסניפי קופות החולים פוסטרים, הקוראים לציבור הסוכרתיים לחלוץ נעליים בכניסה לרופא, או לאחות, ולהיבדק. עוד במהלך השבוע, יופצו הנחיות פשוטות למטופלים, לביצוע בדיקה עצמית של כף הרגל: לוודא שכף הרגל נקייה מפצעים, חתכים, שלפוחיות, יבלות ואדמומיות, להימנע מהשריית כף הרגל במים, ולהימנע מעישון. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה