Translate

יום ראשון, 3 בספטמבר 2017

יום המודעות הבינלאומי לסרטן הערמונית 2017/. מאת: שרית יוכפז


יום המודעות הבינלאומי לסרטן הערמונית 2017


מדי שנה מצוין בישראל ובעולם ב -15 בספטמבר, יום המודעות הבינלאומי לסרטן הערמונית, ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן ואירגון הסרטן הבינלאומי ה UICC.

לקראת יום זה מפרסמת האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף משרד הבריאות את הנתונים המעודכנים, מהם עולה כי סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בגברים בישראל.
כיום חיים בישראל  27,573 גברים שאובחנו עם סרטן חודרני של הערמונית מאז 1990, מהם 11,899 גברים שאובחנו בחמש השנים האחרונות  (2010-2014). בשנת 2014 חלו במחלה 2,237 גברים. עיקר התחלואה היא בבני 65 ומעלה, הן ביהודים והן בערבים.

לקראת יום המודעות תערוך האגודה למלחמה בסרטן יום עיון בהשתתפות מיטב אנשי המקצוע בתחום, המיועד לחולי סרטן הערמונית ובנות זוגן, ללא תשלום, אשר יתקיים ביום רביעי ה - 6 בספטמבר במטה האגודה למלחמה בסרטן בגבעתיים.

במקביל יוצאת האגודה למלחמה בסרטן בהמלצות לציבור הרחב אשר מאוגדות בחוברת חדשה אשר תופץ לציבור ללא תשלום וכוללת הנחיות מעודכנות מתי להיבדק תוך שימת דגש על העובדה שעל פי משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, אין המלצה לבדיקות סריקה של סרטן הערמונית בקרב ציבור הגברים הבריאים, שכן עדיין לא הוכח שדרך זו יעילה להפחתת תמותה מסרטן הערמונית. כמו כן יוצאות לאחר עדכון חוברות לחולים ל"לדעת יותר על סרטן הערמונית" ו"קרינה לערמונית".
עבור הגברים החולים בסרטן הערמונית משיקה האגודה, שירות חברתי חדש, מתנדב לכל חולה.
מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן מסרה כי: "לגברים הנמצאים בסיכון גבוה בעלי סיפור משפחתי של אב, אח או בן שחלו בסרטן הערמונית מומלץ לשקול יחד עם הרופא את היתרונות והחסרונות שבביצוע בדיקות האבחון לסרטן הערמונית ובמקרה שהתגלה, סרטן בערמונית, חשוב להחליט יחד עם הרופא באיזו גישה כדאי לנקוט, החל מטיפול מיידי, דרך מעקב אקטיבי או מעקב פסיבי "



נתונים מעודכנים
         סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בגברים בישראל. בשנת 2014 חלו במחלה 2,237 גברים. עיקר התחלואה היא בבני 65 ומעלה, הן ביהודים והן בערבים. הנתון מתייחס לתיעוד הרישום בפועל לאחר גילוי המחלה ולכן מעודכן לשנת 2014.
         בגברים יהודים, בשנים 1990-2007 נצפתה עלייה מובהקת במגמות ההיארעות (מספר החולים החדשים המאובחנים). החל משנת 2008 ההיארעות נמצאת במגמת ירידה מובהקת.
         בגברים ערבים, המגמות דומות: בשנים 1990-2005 נצפתה עלייה מובהקת בהיארעות המחלה, בעוד שהחל משנת 2005 נצפית ירידה מובהקת בהיארעות סרטן הערמונית.
         על פי נתוני הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) לשנת 2012  (לרוב נתונים מוערכים). על פי נתונים אלה, שיעור ההיארעות בישראל מדורג במקום ה-11 מבין 20 המדינות המושוות.
         בהשוואה ל-34 מדינות ה-OECD, שיעור ההיארעות של סרטן הערמונית בגברים בישראל בשנת 2012 היה גבוה מהממוצע (ישראל דורגה במקום החמישי מעל הממוצע)
         שיעור ההישרדות מהמחלה לחמש שנים גבוה מאוד ביהודים (מעל 95%), ונוטה לעלות במי שמאובחנים בשנים מאוחרות יותר; גם בערבים שיעור ההישרדות גבוה (86%) אולם נמוך יותר מאשר ביהודים, ואין עלייה בהישרדות במי שמאובחנים בשנים מאוחרות יותר.
יום עיון בהשתתפות מיטב אנשי המקצוע בתחום
לקראת יום המודעות תערוך האגודה למלחמה בסרטן יום עיון בהשתתפות מיטב אנשי המקצוע בתחום, לחולי סרטן הערמונית ובנות זוגן, ללא תשלום, אשר יתקיים ביום רביעי ה – 6 בספטמבר במטה האגודה למלחמה בסרטן בגבעתיים בהנחיית פרופ' אבישי סלע, מנהל המחלקה האונקולוגית, במרכז הרפואי אסף הרופא ויועץ לאגודה למלחמה בסרטן  ובהשתתפות מומחים נוספים שידברו על גורמי סיכון, דרכי אבחון ומניעה, הטיפול הקרינתי בסרטן הערמונית וטיפול הורמונלי וכימי. יום העיון יכלול גם הרצאה על תפקוד מיני למרות סרטן הערמונית שתועבר על ידי לנה קורץ-אלמוג, אחות ויועצת מיניות באגודה למלחמה בסרטן. לתוכנית יום העיון ולפרטי ההרשמה לחצו כאן.

שירות חברתי חדש - מתנדב לחולה
האגודה למלחמה בסרטן משיקה שירות חברתי חדש, המקשר חולה חדש בסרטן הערמונית עם מתנדב שהתמודד בעבר או מתמודד היום עם סרטן הערמונית. הקישור יעשה בהתאמה ככל האפשר בין המתנדב לחולה על פי הגיל, מקום המגורים ומאפיינים נוספים ליצירת שפה משותפת וסיוע הדדי בתמיכה מקצועית של האגודה למלחמה בסרטן. למידע ולהצטרפות ניתן לפנות למחלקת שיקום ורווחה של האגודה בטלפון 03-5721678, או בדוא"ל: shikum@cancer.org.il

סלבריטאים עם סרטן הערמונית
סלבריטאים רבים בארץ ובעולם חשפו בעשורים האחרונים באומץ רב את סיפור ההתמודדות שלהם עם סרטן הערמונית. ביניהם השחקן מייק בורשטיין, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, ראש השב"כ לשעבר וח"כ יעקב פרי, השחקן רוברט דה נירו, הגנרל האמריקאי קולין פאול, המועמד לשעבר לנשיאות ארה"ב בוב דול, ראש עיריית ניו יורק לשעבר רודולף ג'וליאני, השחקן בן סטילר, איל ההון האמריקאי וורן באפט, מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי, השחקן ריאן אוניל והשחקן הבריטי המוערך איאן מקליין, הידוע כגנדאלף מטרילוגיית הסרטים, שר הטבעות.
בין היתר היו גם מפורסמים רבים בארץ ובעולם שנפטרו מסרטן הערמונית וביניהם, השחקן האמריקאי דניס הופר, הוגו צ'אבס, נשיא ונצואלה, נלסון מנדלה נשיא דרום אפריקה, השחקן גרי קופר, הזמר פרנק זאפה, הגנרל נורמן שוורצקופ, המשורר חיים נחמן ביאליק, איש הטלוויזיה מרב גריפין, המוזיקאי הארי בלפונטה, השחקן ג'רי אורבך, המוזיקאי ג'ימס בראון, חתן פרס נובל ויליאם שוקלי, פרנסואה מיטראן נשיא צרפת לשעבר ורק בשנה האחרונה ב – 23 במאי נפטר השחקן הבריטי רוג'ר מור בגיל 89 וב – 20 באוגוסט השנה, נפטר הקומיקאי היהודי, ג'רי לואיס בגיל 91.
לפני כעשור ערכה האגודה למלחמה בסרטן סקר דעת קהל ממנו עלה כי 81% מהציבור חושבים שמפורסמים החושפים בגילוי לב בתקשורת את מחלת הסרטן, הוא דבר חיובי ונותן כוח לחולי הסרטן האחרים להתמודד. האגודה למלחמה בסרטן מברכת על גילוי הלב ומעודדת סלבריטאים שחלו לספר על מחלתם ובכך להעניק כוח לחולים אחרים. הסקר נערך באמצעות מכון המחקר מותגים.

מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן מציג מחקרים חדשים
צריכה מרובה של קטניות יכולה להפחית את הסיכון לסרטן ערמונית - מחקר חדש שנערך בסין קובע שצריכה מרובה של קטניות מפחיתה משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. החוקרים ערכו ניתוח על של 8 מחקרים, (סיכום סטטיסטי של תוצאות מחקרים) שבוצעו ברחבי העולם (אירופה, צפון אמריקה ואסיה) בהם נבדק הקשר בין צריכת קטניות והסיכון לחלות בסרטן הערמונית. במחקרים נכללו 281 אלף גברים, מתוכם זוהו כ-10,000 מקרי סרטן ערמונית. המשתתפים התבקשו לדווח על נתונים אישיים שכללו בין השאר גיל, משקל גוף, והרגלי אורח חיים, ביניהם עישון וצריכת אלכוהול, וכן הרגלי תזונה, בהם גם צריכת קטניות כגון סויה ומוצריה, אפונה, עדשים, שעועית ועוד. במחקרים בוצע מעקב של 7 שנים בממוצע אחר המשתתפים. משקלול ועיבוד סטטיסטי של הנתונים עולה, כי על כל צריכה של 20 גרם קטניות מסוגים שונים ביום, חלה הפחתה של 3.7% בסיכון לחלות בסרטן ערמונית. בנוסף, צריכה יומית של 100 גרם קטניות מסוגים שונים הפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן ערמונית ב-17.2%, לעומת אלו שלא צרכו קטניות כלל. כמו כן, צריכה יומית גבוהה של קטניות הדגימה הפחתה של 15% בסיכון לחלות בסרטן הערמונית, לעומת צריכה נמוכה שלהם. שקלול של תוצאות המחקרים שנערכו באירופה העלה שצריכה גבוהה של קטניות מסוגים שונים הפחיתה ב-36% את סיכון לחלות בסרטן הערמונית, וצריכה ספציפית של סויה ומוצריה הפחיתה את הסיכון באוכלוסייה זו ב-11%. ניתוח כלל נתוני המחקרים העלה קשר בין צריכה גבוהה וסיכון מופחת של 15% לחלות בסרטן הערמונית.  לסיכום, החוקרים טוענים שצריכה יומית גבוהה של קטניות מסוגים שונים קשורה בסיכון מופחת לחלות בסרטן הערמונית, והם סבורים שיש להמשיך לחקור את ההשפעה המיטיבה של קטניות על ההפחתה של הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. המחקר פורסם בכתב העת המדעי Oncotarget במהדורת יולי 2017 ותורגם על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן. לתקציר המחקר באנגלית לחצו כאן.

הקשר בין השמנת יתר לבין התפתחות סרטן ערמונית  - מחקר חדש בדק האם להשמנת יתר יש השפעה שלילית על הסיכון להופעת סרטן ערמונית. כמו כן נבדק הקשר בין השמנת יתר לבין המיקום האנטומי של סרטן הערמונית. לצורך המחקר נבדקו 890 גברים עם סרטן ערמונית בדרגה נמוכה (דירוג גליסון 6). סרטן ערמונית מוקדם הוגדר כדירוג גליסון 4 ומעלה או כמחלה בשלב T3 (הסרטן החל להתפשט אל מחוץ לערמונית או חדר לרקמות הסמוכות לה), או יותר. 216 מהנבדקים הוגדרו במשקל תקין, 130 הוגדרו כסובלים מהשמנת יתר ו-544 גברים היו בעודף משקל, על פי מדד BMI. בממצאים נראו הבדלים משמעותיים בנפח הערמונית וצפיפות ה-PSA (אנטיגן ספציפי לערמונית), בין שלוש הקבוצות. הסיכון לחלות בסרטן ערמונית עלה בהתאם למידת ההשמנה – גברים במשקל תקין היו בסיכון של 9.6%, גברים בעודף משקל היו בסיכון של 15% וגברים בהשמנת יתר היו בסיכון של 22% לחלות בסרטן ערמונית מוקדם. כמו כן, נראה כי להשמנה יש השפעה גם על מיקום הגידול: על פי הקריטריונים של בית חולים ג'ון הופקינס בארה"ב,  ל-4.2% מהגברים במשקל תקין היה סרטן ערמונית באזור המעבר - Transition zone - הכוונה לחלק של השופכה שעובר דרך הערמונית. זאת לעומת 11.6% מהגברים במשקל עודף ול-16.7% מהגברים בהשמנת יתר שסבלו מסרטן ערמונית באזור המעבר. גידולים באזור זה הם לרוב קשים לאבחון באמצעים דיגיטליים ובאולטרסאונד. המחקר פורסם בכתב העת המדעי The journal of urology במהדורת יולי 2017 ותורגם על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן. לתקציר המחקר באנגלית לחצו כאן.

טיפולים עכשוויים בסרטן ערמונית והשלכותיהם על איכות חיי המטופלים - מחקר שנערך לאחרונה במרכזים רפואיים שונים בארצות הברית, השווה את ההשלכות של טיפולים עכשוויים בסרטן ערמונית על איכות חייהם של החולים. המחקר כלל 2,550 גברים, בני 63.8 בממוצע שאובחנו בין השנים 2011-2012 כחולים בסרטן ערמונית מוקדם (בשלב T1-2) עם  PSAנמוך מ-50 נ"ג/מ"ל PSA)  הוא אנטיגן הערמונית  חלבון המיוצר על ידי הערמונית ונמצא בכמות קטנה בדם באופן טבעי) הגברים נרשמו למחקר תוך שישה חודשים מרגע האבחנה. הגברים עברו במהלך השנה הראשונה מרגע האבחנה אחד משלושה טיפולים - 59.7% עברו ניתוח לכריתת הגידול הסרטני מהערמונית, 23.5% עברו טיפולי קרינה ו-16.8%היו תחת מעקב פעיל. 3 שנים לאחר הטיפול, ענו החולים על שאלון שכלל 26 שאלות בנוגע לאיכות חייהם ובריאותם הכללית, תוך מתן ציון שביעות רצון שנע בין 0-100 לכל שאלה  (ציון גבוה יותר מעיד על תפקוד טוב יותר). בנושא תפקוד מיני, מהממצאים עולה כי ניתוח היה קשור לירידה משמעותית של 11.9 נקודות בתפקוד המיני לעומת טיפול בקרינה, ובירידה של 16.2 נקודות בתפקוד המיני לעומת מעקב פעיל ב-3 השנים שלאחר הטיפול.  בנושא שליטה במתן השתן, גברים שעברו ניתוח דיווחו על בעיות קשות יותר בשליטה במתן שתן לעומת גברים שעברו הקרנות (הבדל של 18 נקודות במדד התפקוד) ולעומת גברים במעקב פעיל (הבדל של 12.7 נקודות במדד התפקוד). בנושא שלפוחית שתן רגיזה, גברים שעברו ניתוח דיווחו על הטבה של 5.2 נקודות בתסמיני שלפוחית שתן רגיזה לעומת גברים שהיו במעקב פעיל. לא נמצאו הבדלים משמעותיים בתפקוד מערכת העיכול או בתפקוד ההורמונלי ב-12 החודשים שלאחר הטיפול , כמו כן לא היו הבדלים מהותיים באיכות חיים הקשורה בנושאים בריאותיים או להישרדות ממחלת הסרטן (רק שלושה מטופלים נפטרו). מהמחקר עולה כי לשיטות הטיפול השונות בסרטן ערמונית (ניתוח, הקרנות או מעקב פעיל) יש השלכות שונות על איכות חיי המטופלים. המחקר פורסם בכתב העת המדעי JAMA במהדורת  מרץ 2017 ותורגם על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן. לתקציר המחקר באנגלית לחצו כאן.

המלצות לציבור להפחתת הסיכון לסרטן הערמונית
מחקרים מוכיחים כי אימוץ אורח חיים בריא יכול לעזור בהפחתת הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים, בהם סרטן הערמונית.  האגודה למלחמה בסרטן ממליצה לגברים:
         לאמץ תזונה מאוזנת: מומלץ להרבות באכילת ירקות ופירות ומזונות עשירים בסיבים; להימנע מאכילת מזונות עתירי קלוריות עשירים בסוכר ובשומן להמעיט באכילת מזון מעובד, מעושן, מטוגן, מלוח ומשומר; להפחית אכילת בשר אדום; להעדיף שתיית מים ולא משקאות ממותקים.
         לשקול צריכה קבועה של עגבניות: ישנן עדויות לפיהן צריכה גבוהה של עגבניות, טריות או מבושלות  כרוטב או שקשוקה יכולה לעזור בהפחתת הסיכון לסרטן הערמונית.
         הקפד על משקל גוף תקין: מומלץ לשמור על מדד מסת גוף   BMI תקין בין 18.5 ל 24.9.
         לבצע פעילות גופנית: מומלץ לבצע מדי יום, במשך כ 30- דקות לפחות, פעילות גופנית נמרצת להעלאת הדופק, כגון: הליכה מהירה, ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה וכד’.
         להימנע מעישון: הימנעות מעישון סיגריות בפרט וכל מוצרי הטבק בכלל, כולל נרגילה יכולה להפחית את הסיכון לתחלואה. מומלץ להימנע גם מעישון פסיבי ומעישון מיד שלישית הכולל חשיפה לחלקיקים רעילים ומסרטנים הנצמדים לבגדים, לשיער, לשטיחים.

המלצות לציבור לתופעות המחייבות בדיקה רפואית
התופעה העיקרית המחייבת בדיקה רפואית מתבטאת בקשיים בהטלת שתן. בנוסף ייתכן שיופיע אחד או יותר מהסימנים הבאים:
         קושי להתחיל בהטלת השתן.
         זרם שתן חלש.
         מתן השתן אורך זמן רב יותר, או שהוא נפסק ומתחיל מחדש, לסירוגין.
         טפטוף לאחר סיום מתן השתן.
         צורך להטיל שתן לעיתים תכופות במשך היממה, למרות שהכמות הכוללת קטנה.
         צורך להטיל שתן במשך הלילה, דבר שלא היה בעבר.
         צורך דחוף בהטלת השתן בכל עת שהיא, כמעט ללא יכולת להתאפק.
         תחושה כאילו מתן השתן לא הסתיים, למרות ששתן נוסף אינו יוצא.
         כאב או צריבה בעת מתן השתן.
         דם בשתן.
         דם בנוזל הזרע.
         ירידה בתפקוד המיני.
שימו לב, אם מופיעות תופעות כמו אלה שהוזכרו לעיל, האגודה למלחמה בסרטן מדגישה כי אין לקבל זאת כתופעה טבעית של תהליך ההזדקנות, אלא יש לפנות לרופא, רצוי לאורולוג, לבירור. במרבית המקרים אין מדובר בסרטן, אך אבחון נכון ובזמן יאפשר מתן טיפול מתאים.


האגודה למלחמה בסרטן מזמינה את הגברים ובנות זוגם להתקשר למוקד הטלמידע של האגודה למלחמה בסרטן המאויש 24 שעות ביממה למענה על שאלות ולקבלת חוברת ההנחיות החדשה, כמו גם מידע על הטיפולים השונים, שרותי התמיכה לגברים המתמודדים עם סרטן הערמונית, מידע על מחקרים קליניים בתחום סרטן הערמונית ועוד לטלפון שמספרו  1800-599-995

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה