Translate

יום ראשון, 24 בספטמבר 2017

מהם כאבי מחזור וכיצד מטפלים? מאת: שרית יוכפז


מהם כאבי מחזור וכיצד מטפלים?

ריכזנו עבורכם הסבר על כאבי מחזור והטיפול מאת ד"ר גדי בן שטרית רופא נשיםמומחה בגניקולוגיה, מיילדות ומחלות צוואר הרחם.

כמחצית הנשים סובלות במהלך המחזור החודשי מכאבים או מחוסר נוחות. כאבים המופיעים בסמוך למועד הוסת, במהלכה או מיד לאחריה, מתבטאים בעיקר בכאבי הבטן, המכונים "דיסמנוריאה", אשר הינה תופעה שכיחה ביותר המשפיעה באופן משמעותי על איכות החיים של הסובלים ממנה, בין אם מדובר בעבודה או בלימודים. 

מחקרים מוכיחים: כאבי וסת גורמים להגבלת הפעילות היום יומית

מחקרים הראו כי מחצית מהנשים המדווחות על כאבי וסת קשים, דיווחו גם על פגיעה או מגבלה בפעילות היום יומית. במחקר נוסף שנערך בקרב סטודנטיות, נמצא כי 80% מן הנשים התלוננו על כאבי וסת. יותר משליש מהן דיווחו כי כאבי הוסת משבשים את פעילותן הלימודית ומפריעים להן בשגרת היום יום שלהן. 58% מן הנשים דיווחו על שימוש במשככי כאבים בסיסיים.

מהם הסימנים לכאבי מחזור (דיסמנוריאה) ?

כאבי מחזור מתחילים, לרוב, בגיל צעיר עם קבלת הוסת.  כאשר עם השנים, רמת הכאב יורדת, בדרך כלל בעשור השלישי לחיים ולאחר לידה. ישנם גורמים נוספים היכולים להיות קשורים לכאב המחזור כגון זרימה חזקה, גיל צעיר יחסית, עישון, השמנה או צריכת אלכוהול. לצד הגורמים הפיזיים קיימים גם גורמים אחרים שעשויים להשפיע על רמת הכאב, ביניהם מתח, לחץ, דיכאון ובעיות חברתיות.
הסימן הקליני העיקרי המאפיין דיסמנוריאה הינו כאב- כאבי בטן עוויתיים, כאבי גב, כאב בחלקן הפנימי של הירכיים, עד כדי פגיעה ביכולת התפקודית של האישה. לכאבים נלוות לעיתים קרובות תופעות נוספות: בעיות עיכול - נפיחות בטנית וגזים, נפיחות גופנית כללית וצבירת נוזלים, בחילות והקאות, עצירות או שלשול, כאבי ראש ומיגרנות, רגישות או נפיחות בשדיים, אי יציבות רגשית ועוד.
מקובל להבחין בין שתי קבוצות עיקריות של דיסמנוריאה: דיסמנוריאה ראשונית ודיסמנוריאה משנית.
דיסמנוריאה ראשונית – הכוונה היא שהתופעה אינה מהווה את אחד הביטויים של מחלה כלשהי, אלא היא הבעיה עצמה. סוג זה של כאבי וסת נובע מנוכחות גבוהה של פרוסטגלנדינים, הורמונים, המופרשים מדפנות הרחם וגורמים להתכווצויות רחמיות, רגישות עצבית גבוהה וכאב. הפרשה זו הינה חלק ממעגל ההתכווצויות הגורמות לכאב, דימום ועוויתות. ככל שהוסת ממשיכה ודופן הרחם קטנה, רמות ההורמון קטנות ואיתן גם רמות הכאב.
דיסמנוריאה משנית – נובעת מפתולוגיה באזור האגן, דוגמת אנדומטריוזיס, ציסטה שחלתית, שרירן רחמי או מצב לאחר ניתוחי אגן.
כאבי ראש חוזרים כתוצאה משינויים הורמונליים- נשים רבות סובלות מכאבי ראש חוזרים כחלק מדיסמנוריאה ,בימי הוסת החודשי או מסביבה. הכאבים הם ממקור הורמונלי, ונובעים  משינוי/ירידה ברמות האסטרוגן . כ- 60% מהנשים הסובלות ממיגרנות יסבלו מכאבים מסוג זה, עוצמת הכאב משתנה אך מדובר בכאבים עוצמתיים אשר מומלץ לטפל בהם.

טיפול קונבנציונאלי בכאבי וסת
באם מדובר בדיסמנוריאה משנית יש צורך בייעוץ פרטני אצל הגינקולוג להתאמת הטיפול הנכון (ניתוחי/שמרני) בהתאם לבעיה הבסיסית שגורמת לכאב.

במקרים של דיסמנוריאה ראשונית הוכח כי מנוחה, חימום וטיפול במשככי כאב ותרופות נוגדות דלקת, (יעילות גבוהה נמצאה לתרופות ממשפחת ה- NSAIDs- משככי כאבים, כמו לדוגמה אדויל, המבוסס על איבופרופן), היכולים להקל על הכאב על ידי הפחתת רמות הפרוסטגלנדינים המיוצרים על ידי הגוף וכך מפחיתים את השפעת ואת עוצמת ההתכווצויות. טיפול באיבופרופן נמצא יעיל גם בטיפול בכאבי ראש חוזרים ובמיגרנות שהן חלק מכאבי המחזור.

גם לגלולות למניעת הריון יש אפקט מיטיב עם דיסמנוריאה, בכך שהן מפחיתות את כמות ועוצמת הדימום ובכך מקלות על הכאב.
כדי למנוע מצב בו האישה לא יכולה להמשיך בשגרת היום יום בשל עוצמת הכאבים חשוב לנסות ולטפל בכאב. אם משככי הכאבים לא מקלים, מומלץ להיוועץ עם רופא לאבחון הבעיה והתאמת הטיפול.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה