Translate

יום שלישי, 19 בספטמבר 2017

ראיון עם ד"ר אולגה רז ראש תחום תזונה קלינית הפקולטה למדעי הבריאות אוניברסיטת אריאל-שרית יוכפז


כללי הזהב לארוחת החג
הקטינו את מגוון האפשרויות, אכלו כמויות קטנות, שתו הרבה שתייה ללא סוכר והכי חשוב קבלו החלטה בריאה לאכול במידה
ד"ר אולגה רז ראש תחום תזונה קלינית הפקולטה למדעי הבריאות אוניברסיטת אריאל

השנה אני מזמינה אתכם להעניק מקום, בין השאר גם לנושא הבריאות, לבצע בדיקות תקופתיות, ניקוי וטיפול בשיניים וכמובן לאמץ אכילה בריאה ופעילות גופנית כדרך חיים.

הסברה המקובלת היא "בחגים עולים במשקל" וכמו משאלה שמגשימה את עצמה,  מי שמאמין בכך סביר להניח, שאכן יעלה במשקל. ממליצה להחליף את התכנות שהפנמתם במוח ולקבל החלטה מודעה שאין למעשה שום סיבה הגיונית לעלות במשקל. עצם ההחלטה המודעה, החשיבה על כך, התכנון מראש – זה יסתדר כך שלא תעלו במשקל.
למעשה כאשר חושבים על כך המזונות המיוחדים בראש השנה הם: דבש, תפוח ורימון. אלה מזונות מהם ניתן לאכול, אך הכל במידה, מעט מכל דבר. כל יתר המזון, הוא אוכל רגיל אשר מגיע בכמויות עצומות ללא פרופורציה למספר האוכלים. בנוסף, משום מה וללא שום קשר למנהגי החג, כמות שמן נדיבה מידי מציפה את רוב המנות. זאת עוד לפני שהתייחסנו למגוון וכמות המנות המתוקות אשר בהן כמות הסוכר עצומה. כל העניין של הכמויות יוצא בארוחה מפרופורציה גם אם מדובר בארוחה חגיגית.

המלצה 1: הקטינו כמויות. שימו בצלחת ההגשה כמות סבירה של מזון, ולא כמויות שיכולות להספיק לגדוד. הקפידו לקחת מעט כדי להשאיר גם לאחרים. המלצותי למארחים: השתמשו בצלחות קטנות יותר, גם ביחס לצלחת ההגשה המרכזית וגם לצלחות האישיות לאורחים עצמם.

המלצה 2: מארחים, צמצמו את המגוון, זו משימה לא פשוטה, חלילה תואשמו בחוסר נדיבות, אך תוכלו להתגאות בכך שלא גרמתם לאורחים לאכול מעבר למידה הראויה, להרגיש רע ולהוסיף משקל מיותר ומזיק. נסו, במקום 3 מנות בשר 2, למרות הקושי הפנימי, במקום 4 תוספות הקטנו לאחת, במקום מנות מתוקות הגישו סלסלת פירות צבעונית וכן ניתן להרבות בסלטי ירקות מגוונים.
מגוון המזונות המוגש אל השולחן, גורם לירידה ביכולת המוח להרגיש שובע. כך שגם ההחלטה לאכול פחות עלולה לא להצליח. כאשר ישנן הרבה אפשרויות, יש פיתוי גדול לטעום את כולן, דבר הגורם בהכרח לאכילת יתר. 

המלצה 3: הגיעו שבעים לארוחת החג וארוחות משפחתיות נוספות, כך תהיה לכם היכולת לשלוט במה שאתם בוחרים לאכול במקום שהאוכל ישלוט בכם. 

המלצה 4: מלאו את הצלחת פעם אחת בלבד, בלי להוסיף פעם נוספת – פרט לירקות. הקפידו לבחור מה שנראה לכם מעניין כדי לספק את סקרנותכם, ואל תיקחו תוספות.

המלצה 5: הקפידו לשתות לפני הארוחה ובמהלכה, שתייה שאינה מכילה סוכר כגון:מים, סודה, משקאות דייאט, מותר לשתות בזמן הארוחה ואף רצוי. במקרים רבים שתייה מצמצמת במידת מה את כמות האוכל.

המלצה 6: חתכו את המזון לחתיכות קטנות, לעסו היטב את המזון, אלה מאיטים את קצב האכילה, תורמים לתחושת שובע ובכך לכמויות האוכל שנאכל.

המלצה 7: לבשו בגדים צמודים, שיעזרו לכם לא לאכול יותר מידי.
התמורה למאמצים כרוכים בחסכון מגוון בזמן, בכסף, במורת רוח של אלה המעוניינים לשמור על בריאות ומשקל. בתחום הבריאות תחסכו: צרבות, כאבי בטן, עלייה חלילה בלחץ הדם, הסוכר והשומנם בדם. בעיקר תרוויחו הרגשת קלילות, מצב רוח וגאוה פנימית על כך שעמדתם במשימה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה