Translate

יום שלישי, 1 באוגוסט 2017

מחלות קיץ בקרב ילדים מאת: שרית יוכפז

מחלות קיץ בקרב ילדים

הורים רבים מאמינים כי בקיץ, ניתן לנשום לרווחה לאחר ההתמודדות סוחטת האנרגיות עם מחלות החורף בקרב ילדים. האמנם?
מסתבר שגם לקיץ, מגוון מחלות אופייניות ולא תמיד ההורים מודעים להן.
ד"ר דן שטיינמץ, מומחה ברפואת ילדים ובני נוער, הוד השרון, מייעץ כיצד  להיערך ולהתמודד  בדרך טובה ומועילה

כאמור, הורים רבים נושמים לרווחה כשהקיץ מגיע, בין היתר בשל האמונה שבקיץ יש פחות מחלות מאשר בחורף. אך במציאות, ישנן מגוון מחלות גם בקיץ אשר מתבטאות בחום או בכאבים ומצריכות טיפול. בעוד שבחורף, המחלות הנפוצות הן בדרכי הנשימה, בקיץ נפוצים זיהומים במערכת העיכול,  כאשר שלוש בעיות נפוצות החוזרות ונשנות ביתר שאת הם: שלשולים, כאבי אוזניים וצריבות מדוזה.

נתחיל מזיהום במערכת העיכול הגורם לשלשולים, המלווים בכאבי בטן, ולעיתים גם בהקאות, חום, חולשה וסחרחורות. לרוב, המחלות במערכת העיכול נגרמות על ידי מחלות ויראליות שחולפות ואינן דורשות טיפול אנטיביוטי. עם זאת, לעתים מדובר בזיהום חיידקי, אשר מצריך טיפול אנטיביוטי. הגורמים השכיחים למחלות במערכת העיכול קשורים לפעילויות בקיץ מחוץ לבית: קייטנות, בילויים רבים, ביניהם בילוי בבריכה, בג'ימבורי ועוד. בילויים אלו יוצרים קושי לשמור על היגיינה, ועל תזונה מסודרת ומאוזנת .
תינוקות וילדים קטנים רגישים יותר לשלשולים ונוטים להידבק ביתר קלות, משום שהם מרבים לשים ידיים בפה, אינם מקפידים ליטול ידיים לאחר ביקור בשירותים ולפני האוכל. 

כדי לטפל בשלשול, רצוי להקפיד על הדברים הבאים:
1.      שתייה מרובה- כתוצאה משלשולים מרובים והקאות, הילד עלול לסבול מהתייבשות, משום שהגוף מאבד נוזלים ומלחים. לכן חשוב להקפיד על שתייה מרובה של לפחות 8 כוסות מים ביום. ניתן לגוון עם שתיית תה או מרק צח.
2.      שימת דגש על מאכלים- רצוי להקל על מערכת העיכול הסובלת מקשיים בספיגת נוזלים ומזון ולאכול מזון יבש כמו לחם, אורז לבן ומרק עוף צח עם מלח וכן להפחית את כמויות המזון. מומלץ להימנע ממזונות שומניים ומטוגנים, וממזונות שעמדו בשמש ובחום.
3.      פרוביוטיקה- הגורמים המזהמים במערכת העיכול, מפרים את האיזון בין החיידקים הטובים במעי לבין אלו הפתוגנים. שימוש  בפרוביוטיקה כתוסף תזונה לילדים בזמן שלשול על רקע זיהומי, תורם להשבת  החיידקים הטובים ועשוי לסייע לקיצור תהליך ההחלמה.

במקביל לטיפול בשלשולים, ניתן לתת לילד גם משכך כאבים לכאבי הבטן וההתכווצויות המלווים את הזיהום, ולהורדת החום.
למחלות במערכת העיכול, הנפוצות בקיץ, מתווספות גם דלקות אוזניים הנגרמות לרוב עקב החשיפה למים בים ובבריכה, אשר מהווים בילוי מרכזי בקיץ. דלקות אלו מתאפיינות בכאב, הפרשה מהאוזן ולעיתים חום.
על מנת למנוע כניסת מים לאוזניים, מומלץ לשחות עם אטמי אוזניים ולאחר הפעילות לייבש את האוזניים היטב ממים ומחול.
כיוון שדלקות אוזניים לרוב מלוות בכאב משמעותי, גם פה ניתן לתת משכך כאבים לכאבי האוזניים המלווים את הדלקת.

לבילוי בחוף הים, ישנה תופעה עונתית מטרידה: המדוזות. לפעמים, למרות המאמצים להימנע מכך, הילדים נפגעים מצריבת המדוזה, המלווה בכאב המתפתח, לאחר מגע עם תאי הארס שלה. הכאב מלווה בסימן אדום, תחושת גרד, שלפוחיות ולעתים אף אובדן תחושה באזור שנפגע. במקרה של צריבה, יש לשטוף את המקום עם מי ים / חומץ ולא עם מים מתוקים, אשר מגבירים את התפשטות הארס. ניתן להקל על הכאב באמצעות קרח ובאמצעות משכך כאבים. ישנם מקרים בהם הכאב לא עובר והוא אף מלווה בתסמינים של חום, חולשה, סחרחורות וכאבי ראש, המצריכים לגשת לרופא הילדים לבדיקה מעמיקה יותר


ילדים מעלים חום לצערנו גם בקיץ. כיצד נטפל ?
המחלות שהוזכרו מלוות לעיתים גם בחום גבוה. למרות שעלייה בחום עשויה להיות מדאיגה, היא נובעת מתגובה טבעית של הגוף למלחמה בדלקת, כאשר ברוב המקרים מחלת חום בתינוקות וילדים בריאים עוברת בשלום. מומלצת הורדת חום בתינוקות וילדים הסובלים מחום שמעל 38.3; בחום שמתחת ניתן לעשות אמבטיה פושרת. חשוב לשים לב שהילד, למרות החום, מתנהג כרגיל ואינו אפטי.

במידה והילד סובל מחום חשוב להקפיד:
  1. שתייה מרובה - חילוף החומרים עולה ודורש יותר מים על מנת למנוע התייבשות.
  2.  לבוש מתאים - בהתאם לעונה ולצרכי הילד, אין לעטוף אותו בשכבות לבוש רבות.
  3. אמבטיה – ניתן להכין לילד אמבטיה בטמפרטורה פושרת, ולתת לו לשהות בה 20-30 דקות, כך החום ירד בהדרגה. אין להשתמש במים קרים, מי- קרח או אלכוהול.
  4. מתן תרופה להורדת חום- במצב בו הילד סובל מחום וכאבים, אין סיבה לתת לו להמשיך לסבול ואפשרי לתת משכך כאבים ומוריד חום, כמו אדויל ילדים, סירופ בטעם ענבים או פירות המאפשר 8 שעות ללא חום. הורדת החום ושיכוך הכאב יסייעו לאושש את הילד, מה שיאפשר לו לישון ולאכול טוב יותר. חשוב להקפיד על המינון והתדירות המומלצים על פי הוראת העלון לצרכן או הרופא.
  5. אוורור – להקפיד על חדר מאוורר עם טמפרטורת חדר רגילה .
  6. להימנע מלעטוף את הילד במגבות רטובות -  דבר  המונע את פעולת האידוי הטבעית המורידה את החום.
  7. חזרה לשגרה - לא מומלץ להחזיר את הילד לגן או לקייטנה, אלא אם עברו 24 שעות ללא חום


לסיכום, גם בקיץ עלינו לעמוד על המשמר , לנסות למנוע מחלות אופייניות לתקופה, לעקוב ולטפל במידת הצורך ולפנות לרופא במידה והחום נמשך והילד לא מתאושש. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה