Translate

יום ראשון, 11 ביוני 2017

ראיון עם ד"ר נועם דיין .זהירות מדוזה- כיצד לטפל בעקיצה של מדוזה? מאת: שרית יוכפז

זהירות מדוזה- כיצד לטפל בעקיצה של מדוזה?/ד"ר נועם דיין*
קשה להתעלם מנוכחותם של בעלי החיים הימיים המבקרים אותנו מדי קיץ, עם פתיחת עונת הרחצה. התחממות מי הים מביאה אלינו מאות מדוזות מדי עונה, ונראה כי הן כאן כדי להישאר. אמנם מרבית הזנים המגיעים לחופי ישראל אינם נחשבים למסוכנים, אך צריבה של מדוזה יכולה להיות מאוד כואבת, ולהציק למשך מספר ימים. כשמדובר בצריבה בקרב ילדים ותינוקות יש צורך בהקפדה יתרה, ולא להתעלם.

איך נגרמת עקיצה של מדוזה ומה נרגיש כשזה קורה?
עקיצת מדוזה היא בעצם כוויה כימית, הנגרמת מהפרשת חומר רעיל. מיד עם מגע תאי הארס של המדוזה עם העור מרגישים כאב ותחושת צריבה חזקה. אדמומיות באזור הפציעה עלולה להופיע תוך דקות, ולפעמים גם אחרי שעות.
מה עוד נרגיש?
·        הפצע עלול לגרד במקום הצריבה וכן באזורים סמוכים
·        עלולה להתפתח שלפוחית באזור הצריבה
·        יתכן כי למספר דקות יהיה העדר תחושה

איך מטפלים בצריבה של מדוזה:

·        יש לשטוף במיידי את אזור הצריבה עם מי ים או חומצה אצטית (חומץ ביתי) ולהרחיק את הארס מהגוף. אם אין בידיכם חומץ, שאלו את הנופשים מסביב, או הגיעו לנקודת מד"א בחוף. החומצה מנטרלת את הארס ותקל על הכאב. 
·        היעזרו בענף או במקל כדי להזיז רקמות מדוזה שנותרו על העור.
·        אין לשפשף או לחמם את אזור הצריבה, כדי לא להחדיר ארס נוסף לגוף.
·        אין לשטוף את אזור הצריבה עם אלכוהול, הדבר עלול להחמיר את הפציעה.

·        כדי להקל על הכאבים, עטפו קרחון במגבת והניחו בעדינות על המקום הפגוע. לחלופין ניתן למרוח תכשירי אלוורה או קרם נגד עקיצות וגירויים שניתן למצוא בכל בית מרקחת ללא מרשם רופא.

במרבית הפעמים, כאבי הצריבה יעברו תוך מספר שעות ולעיתים גם כמה ימים בודדים. צריבה של מדוזה זוהי תופעה שכיחה ונפוצה שניתן לטפל בה בכמה שלבים פשוטים. יחד עם זאת אין להתעלם מתופעות לוואי אם מתפתחות כאלה אחרי הצריבה, כמו חולשה וחום, תחושת סחרחורת וכאבי ראש חזקים, בחילות והקאות. במקרה כזה כדאי להתייעץ עם רופא, וכן בכל מקרה של פגיעה בתינוקות.

בתרבויות שונות מקובל לטפל בצריבות מדוזה על ידי הטלת שתן, נושא שהשתרש גם בישראל. אך חשוב להבין כי הדבר כרוך בסיכון בריאותי, זאת עקב זיהומים שונים. מאחר ואנו חיים במדינה מערבית וברוב המקרים צריבת מדוזה לא נחשבת למצב חירום (בניגוד לאזורים אחרים בעולם בהם לעיתים ישנן מדוזות העלולות להמית אדם) ישנם תחליפים ראויים יותר כמו חומץ ביתי או משחות שונות, שהם זמינים ויעילים יותר.  




*ד"ר נועם דיין הוא מומחה ברפואת ילדים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה