Translate

יום שני, 19 ביוני 2017

רופא העיניים ש'מאיר' את ילדי עלה מאת: שרית יוכפז


רופא העיניים ש'מאיר' את ילדי עלה
פרופ' פנחס נמט מגבעת שמואל,מבכירי רופאי העיניים בישראל מגיע מדי תקופה למרכז עלה בבני ברק ומטפל בילדי המרכז שסובלים מבעיות התפתחותיות קשות."הידיעה שאתה עוזר ומקל על חיי הילדים זו תחושה עילאית שאין שניה לה", הוא אומר

פרופ' פנחס נמט (81) תושב גבעת שמואל הוא מבכירי רופאי העיניים בישראל ובמשך עשרות שנים עברו תחת ידיו אלפי ילדים ובוגרים. פרופ' נמט שימש במשך עשרות שנים כרופא עיניים בבית החולים איכילוב ולאחר מכן כיהן כראש מחלקת עיניים בבית החולים אסף הרופא (ע"ש יצחק שמיר).

כיום, כאשר הוא כבר בגיל פנסיה וכחלק מפעילויותיו ההתנדבותיות הוא מגיע עם מכשור מתקדם למרכז עלה בני ברק לילדים עם צרכים מיוחדים ובעיות התפתחותיות קשות ומבצע בדיקות עיניים לילדי המרכז. במסגרת עבודתו מבצע פרופ' נמט בדיקות עיניים, מאבחן, ומטפל. "משמעות הראייה אצל ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית במצבים כאלה הוא שונה בתכלית", הוא מסביר. "לדוגמה, כשמגדירים מטופל רגיל הגדרת עיוור, לרוב ייתכנו שרידי ראיה, אבל במקרה של דיירי עלה חלקם חסרי ראייה לחלוטין כשכושר ראייתם מתמצה ביכולת לזהות צבע אדום בחשיכה, שזה למעשה עיוורון כמעט מלא. לכן משקיעים מאמץ בתרגול ראיה זו באמצעים שונים, ובתרגול בחדר חושך עם אמצעי גירוי מיוחדים."

עוד הוא מסביר כי "לפעמים ישנם ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית שנראה כי אינם מגיבים לתנועה ומייחסים זאת לכך שהם אינם רואים או שהם פשוט לא מתייחסים מסיבות קוגניטיביות שונות, אך מתוך הבדיקות עולה כי הם בעלי מספר גבוה במיוחד ולאחר בדיקה אני מגלה שניתן לעזור להם ובאמת לאחר הטיפול רואים שיפור.לדוגמה, אחת הבנות עמדה על 'עמידון' (סוג של כיסא עומד שמאפשר למטופל לעמוד במצב מאוזן) הייתה מנותקת מכל מה שקורה סביבה. לאחר בדיקה מצאתי שהיא זקוקה למשקפיים עם מספר גבוה מינוס 9 שזהו מספר גבוה מאוד הגורם לראייה לקויה ביותר, אך היא סירבה להרכיב משקפים. הצעתי לבצע ניתוח לייזר שמבוצע עם טיפות עיניים בלבד, אבל במקרה של אותה ילדה לא ניתן היה לטפל עם טיפות עיניים בלבד, שכן במסגרת הטיפול צריך לדאוג שהיא לא תזוז ותשתף פעולה ולכן הטיפול בוצע בהרדמה מלאה. כשהיא התעוררה הייתה התרגשות גדולה שלה, של הוריה ושל הצוות המטפל. אביה הסביר שיש לו עכשיו ילדה שונה לגמרי- ערנית מאוד ושהיא מגיבה אחרת ושמחה מאוד. לפעמים טיפול קטן מוסיף המון לאיכות חייהם של הילדים המתוקים האלה שחייהם מורכבים ביותר. בטיפול בילד רגיל, ניתן לבדקו ללא קשיים, ניתן לחזות את תוצאות הטיפול ובעת הצורך להשתמש ברטייה או בתרגולים. ילדי עלה לעתים מונשמים, לרוב מסרבים להרכיב משקפיים ותודות למסירות יוצאת מן הכלל של הצוות ניתן לטפל בהם."

למרות שחווה כמעט הכל לאורך הקריירה המקצועית, פרופ' נמט מודה שדווקא בעבודה מול ילדי עלה הוא חש התרגשות רבה:"אין דבר מרגש יותר מילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית קשה ועמוקה שהוריהם אומרים לי כי הם חשים לאחר הטיפול שזכו בילד חדש. אמנם טיפלתי בסוגים שונים של אנשים וילדים גם דרך עמותות שונות, אבל ברמות קושי כאלה הידיעה שאתה עוזר ומקל קצת על חייהם הינה תחושה עילאית ומיוחדת. צריך לזכור שלמעשה ילדים במצבים קשים כמו ילדי עלה לא היו מגיעים למרפאה כדי להיבדק כי התניידותם למרפאה הינה תהליך מורכב. לכן, אם יש ביכולתי לעשות את המעט ולהגיע ולעזור זוהי זכות גדולה".

בעלה מסבירים כי ההגעה של פרופ' נמט והטיפול המסור שלו בילדים חוסך שעות של עמידה בתור בקופות או בתי חולים עם הילדים, מאפשר טיפול מסור מקצועי ומדויק ונותן לילדים תחושה שהם חשובים ושווים כמו כל אחד אחר.
צוות עלה מטעים: " חשוב לציין כי לפרופ' נמט גישה ייחודית לטיפול בילדי עלה היקרים. הוא מצליח להתמודד עם השילוב המורכב של חוסר קבלת משוב ושיתוף פעולה מהילד מצד אחד ומוגבלותו הפיזית מאידך ולהגיע לאבחנה ודרך הטיפול הנחוצים.


המנהל הכללי של רשת עלה הרב יהודה מרמורשטיין ביקש להודות לפרופ' נמט על הטיפול המסור בילדים: "אנשים כמו פרופ' נמט, שמגיע אלינו גם בגיל הפנסיה, הם דוגמא ומודל ליחס שאנחנו האנשים הבריאים צריכים לתת לאנשים עם מוגבלויות. בלי פוזות או רעש וצלצולים הצוות של עלה ואנשים כמו פרופ' נמט עושים טוב לילדים שלנו ומוכיחים עד כמה החברה הישראלית היא מקום שטוב לחיות בו"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה