Translate

יום שני, 25 באפריל 2022

עיכוב בדיבור זו לא גזירת גורל!-ראיון עם נועה ברק קלינאית תקשורת מאת שרית יוכפז

 

עיכוב בדיבור זו לא גזירת גורל!-ראיון עם נועה ברק קלינאית תקשורת

כל ילד זכאי להצליח להביע את עצמו במילים. השפה מאפשרת לנו להעביר צרכים, רצונות, חוויות, לשתף איך היה בגן ומה קרה כששיחקתי אצל החבר בלי אבא ואמא בסביבה.

לכן אין זה פלא שעיכוב בהתפתחות הדיבור יכול להדיר שינה מעיניהם של הורים רבים ולהביא לחשש וחוסר בטחון מפני העתיד והיכולת של הילד להשתלב בקלות בחברה.

כקלינאית תקשורת התפתחותית ואחרי שעזרתי לאלפי ילדים להצליח לדבר טוב יותר, חשוב לי להגיד: עיכוב בדיבור זו לא גזירת גורל! נכון, יש גורמים גנטיים ופיזיולוגיים שמשפיעים על היכולת להצליח לדבר ולא תמיד אפשר למנוע אותם מראש, אבל היום יודעים שבמקרים רבים אפשר להפחית משמעותית את הסיכון לפתח עיכוב שפתי ואף למנוע התפתחות של איחור שכזה.

אמצו לכם את חמשת העקרונות הבאים לסיוע במניעת עיכוב בדיבור:

1.      מדברים מלידה:

 בכדי שילד יוכל לדבר, הוא צריך קודם שידברו אליו וכמה שיותר מוקדם ויותר הרבה-יותר טוב.

נכון, בהתחלה הם לא יבינו אתכם. אבל ככל שתדברו איתם יותר, כך ההבנה תבשיל, ואז יתחילו להופיע גם המילים הראשונות.

2.      מדברים בגובה העיניים:

נסו להתבונן דרך העיניים שלהם ודברו על מה שמעסיק אותם כאן ועכשיו: ספרו להם שעכשיו מחליפים חיתול, דברו על הפרח שאתם רואים בזמן הטיול בגינה, ציינו את שמות אברי הגוף בזמן המקלחת.

אם תדברו איתם בגובה העיניים יהיה להם מענין יותר להקשיב לכם, ועם הקשב באה הלמידה.

3.      פחות מסך:

טרפת הקורונה בשנתיים האחרונות ואיתה המגבלות בפתיחת מסגרות החינוך הביאה רבים מאיתנו לחשוף את הילדים למסכים מגיל צעיר מאד ולמשך פרקי זמן ארוכים.

מחקרים עדכניים מלמדים חשיפה מרובה למסכים פוגעת פעמיים בילדים: גם מפני שהמסך מספק גירוי מהיר ומציף שלא מתאים לעיכול למערכת החושית של ילד צעיר ומביא לשינויים במבנה המוחי, וגם מפני שהחשיפה למסך באה על חשבון התנסות חוויתית ותקשורת איכותית עם המבוגר שבסביבה.

המלצות איגוד הבריאות האמריקאי הן למנוע לחלוטין חשיפה למסך אצל ילדים מתחת לגיל שנתיים ורצוי אפילו גיל שלוש שנים.

אז אם לא מסך, מה במקום?

4.      יותר משחק:

ביחד, לחוד, עם בובות, חיות או חפצים שונים. הכל הולך! זמן משחק מפתח יכולת קשב, תקשורת, יצירתיות ודמיון ואלו נחוצים ביותר להתפתחות תקינה של השפה. אין פה נכון או לא נכון, אם מקפידים על הכלל הבא: שיהיה כיף! כל עוד כיף לנו ביחד מתרחשת למידה והתפתחות.

5.      גיוון וחזרות:

רכישת שפה זה לא קסם. מדובר בתהליך ארוך שדורש חזרות והתמדה. אל תתייאשו אם ילדיכם לא ילמד לומר מילה חדשה אחרי פעם או אפילו 10 פעמים ששמע אתכם אומרים אותה. המשיכו לחשוף אותו אליה, חיזרו על המילים בסיטואציות שונות, גוונו את הדרך שבה אתם משמיעים להם את המילים, שחקו עם הדיבור שלכם.

כי הרי כבר הבנו, משחק זו הדרך הטובה ביותר ללמידה.

 

*חשוב לציין שבכל מקרה של חשד לעיכוב שפתי יש לגשת להערכה אצל קלינאית תקשורת מוסמכת ולשלול בעיות נלוות כגון ירידת שמיעה או עיכוב תקשורתי, מוטורי, רגשי או קוגניטיבי.

 

נועה ברק

קלינאית תקשורת התפתחותית ואמא ל-6 ילדים מקסימים.

מפתחת שיטה חדשנית לשיפור הדיבור "קלינאית תקשורת עד הבית".

בקרו באתר שלי:

https://noabarak.co.il/

 

ליצירת קשר שלחו מייל ל:

info@noabarak.co.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה