Translate

יום רביעי, 17 בפברואר 2021

מהפכה בשיקום מרחוק: האפליקציה החדשה שתעודד חולים כרוניים להתאמן בבית ותשלח לרופא את הביצועים/ מאת שרית יוכפז

 מהפכה בשיקום מרחוק:

האפליקציה החדשה שתעודד חולים כרוניים להתאמן בבית 

ותשלח לרופא את הביצועים

מאת: שרית יוכפז


מערכת שיקום חדשה לשימוש ביתי שמוטמעת בה אפליקציה למעקב מרחוק של הרופא אחר ביצועי המטופל הושקה לאחרונה. מערכת השיקום ההיברידי החדשה מאפשרת לרופא המטפל לקבל באופן מיידי את דו"ח האימון הביתי של המטופל, לשם בקרה על יעילות תכנית השיקום וקביעת צעדי ההמשך. פיתוח המערכת הואץ בשל החשש מהידבקות ומגבלות התנועה בקורונה ודרישת המטופלים לשפר את שירותי הרפואה מרחוק, שמשקפת מגמה עולמית של מעבר לרפואה היברידית ורפואה מרחוק. המערכת פותחה על ידי חברת 'צרעה-מערכות אקטיביות' המתמחה בפיתוח מוצרי שיקום. 


סקירות שהתפרסמו ציינו שבתקופת הקורונה חל גידול עולמי במגמות השיקום מרחוק ובדרישה של מטופלים לקבל שירות זה. לפי הפורצ'ן, שווי שוק השיקום מרחוק עמד על 3.32 מיליארד דולר ב-2019 וצפוי כמעט לשלש את עצמו ל-9.13 מיליארד דולר ב- 2027. ממחקר שהתפרסם בינואר 2020 על ידי המרכז המדעי העצמאי COCHRANE,  נכתב ששיקום מרחוק אינו נופל מטיפול פרונטלי. 

המערכת מורכבת משני חלקים: מכשיר דיווש רפואי (APT) שנעשה בו בעיקר שימוש במכוני שיקום ובתי חולים והותאם גם לשימוש ביתי. המכשיר מאפשר את הנעת הרגליים והידיים באופן אוטומטי או עצמוני בכפוף לרמת השיקום הנדרשת. המכשיר, שאושר על ידי ה-FDA הוכח מחקרית כיעיל לשיקום הסובלים מפגיעות בעמוד השדרה או למי שעברו שבץ מוחי וכן, למחלות נוספות דוגמת פרקינסון.

החלק השני הוא אפליקציה שפותחה על ידי חברת צרעה בשיתוף עם חברת  Bobo Balance הישראלית ומאפשרת פיצ'רים שונים שתפקידם לשפר את חווית המטופל ומעודדת אותו להתקדם ברמות האימון. כך למשל, הותקנו משחקי מחשב שיוצרים אצל המטופל היענות להמשיך באימון ועמידה ביעדים. כיום האפליקציה כוללת בין היתר משחק שהמטופל נדרש לאסוף בו באמצעות הדיווש אוצרות שונים ולהימנע מהיתקלות במוקשים. בהמשך, תאפשר האפליקציה לדמות רכיבה וירטואלית במסלולי סינגל שונים בהרים. בתום האימון, שולח המטופל לרופא שלו דו"ח נתונים לשם מעקב וקביעת שלב הטיפול הבא. האפליקציה בעלת יכולת תפעול על ידי טלפון חכם, טאבלט, מחשב וטלוויזיה חכמה.

איל שדות, מנכ"ל 'צרעה - מערכות אקטיביות': "בעקבות הקורונה, השיקום ההיברידי מרחוק תפס תאוצה. מטופלים רבים נמנעים מלהגיע למכוני השיקום מחשש להידבקות בקורונה וישנה עליה בצורך בטיפולי פיזיותרפיה מהבית. לכן, פיתחנו מכשיר ביתי ושילבנו בו אפליקצית משחקים שמגבירה את המוטיבציה של המטופל להתקדם בשיקום ושולחת את הנתונים למייל של הרופא, בלי לצאת מהבית ובלי לחשוש מהידבקות בחוץ".

 

בחברת Bobo Balance שפיתחה את האפליקציה הסבירו: "האפליקציה החדשה מביאה את עולם השיקום הביתי לעידן חדש ומתאימה אותו לתנאים החדשים שנוצרו בעקבות מגפת הקורונה.

לדברי גורמים בחברה, "האפליקציה מאפשרת למטופל לשחק במהלך הטיפול במשחקים שונים שיוצרים אצלו היענות ומגבירים את המוטיבציה שלו ואף מפחיתים כאב, המערכת נותנת למטופל פידבק וכוללת מעקב אחר נתונים שנשלחים לרופא המטפל. באופן זה, המטופל יכול לחסוך את המאמצים הכרוכים בהגעה לרופא ולהציג התקדמות מרשימה בעת השיקום בבית".  





רצ"ב סרטון המדמה את פעולת המכשיר 

תמונות של מכשיר APT קרדיט: צרעה

צילומי מסך אפליקציית BOBO

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה