Translate

יום ראשון, 20 בדצמבר 2020

ישראל זקוקה לעוד בדיקות מהירות עד השפעת החיסון. מאת שרית יוכפז

 ישראל זקוקה לעוד בדיקות מהירות עד השפעת החיסון מאת שרית יוכפז

לצד מבצע החיסונים האופטימי ובצל ההודעה על המוטציה החדשה, מדינת ישראל זקוקה לעוד בדיקות מידיות, כגשר עד השפעת החיסון. לדברי משרד הבריאות נתחיל להרגיש את השפעתו רק בעוד שלושה חודשים.


במערך הבדיקות המהירות באיי התיירות הירוקים נבדקו בהצלחה כ- 42 אלף ישראלים נכון להיום (יום ראשון בערב 20.12.2020) מאז פתיחת המבצע לפני כחודש וביניהם תושבי אילת והערבה, ספקי מזון, נהגי משאיות, מורות, מלונאים, שוטרים, עורכי דין, אנשי עסקים ורופאים.


כולם ביצעו בדיקת קורונה מיידית תוך 15 דקות וקיבלו את התוצאה במעמד הבדיקה בזמן אמת ללא תלות במעבדה או שינוע דגימות באמצעות הטכנולוגיה של סופיה המאפשרת לבצע כ - 40 בדיקות בשעה באמצעות מכשיר טכנולוגי נייד שאושר על ידי ה – FDA  ומשרד הבריאות שעלותה היא כשליש מעלות בדיקת מעבדה (PCR) רגילה.


ברחבי העולם כבר מסתמן כי בדיקות קורונה מהירות הן הגשר עד להשפעת החיסון על כלל האוכלוסייה שכן לדברי משרד הבריאות נתחיל להרגיש את השפעתו רק בעוד שלושה חודשים.

 

שימוש בבדיקות מיידיות מאפשר לצמצם את אחוז הנדבקים, לקטוע שרשרות הדבקה, לפתוח את המשק ולמנוע סגר שלישי במיוחד בימים אלו כאשר לדברי משרד הבריאות, מדדי התחלואה מכפילים עצמם וכבר התגלה כי ביישובים בערביים שהוכנסו לסגר לא ירדו נתוני התחלואה.


רק לאחרונה קבעו  חוקרי אוניברסיטת הרווארד שביצוע בדיקות מהירות יכול לצמצם משמעותית את אחוז הנדבקים והדגישו שמדובר בקצב שיכול לחסל את המגיפה בתוך כמה שבועות. "הבדיקות המהירות למעשה מזהות מי מדבק ומי לא והן יעילות במיוחד בשלבי המחלה שבהם החולה מדבק לאחרים", הדגיש ד"ר מייקל מינה, מרצה לאפידמיולוגיה באוניברסיטת הרווארד ואחד החוקרים במחקר אשר עסק בשליטה על התפשטות הנגיף. גם אירגון הבריאות העולמי ה - WHO  כבר המליץ על הרחבה הגדלה מיידית של כמות ונפחי בדיקות האבחון המהירות לצד המרוץ לחיסון.

 

 

בסופיה ישראל הדגישו כי: "מדינת ישראל זקוקה לעוד בדיקות מידיות עם תוצאות בזמן אמת. כבר קיבלנו פניות מערים נוספות בארץ וממדינות בעולם, להעתיק את המודל של מערך הבידוק המהיר הפועל ביעילות כבר חודש שלם, ללא תקופת הרצה, ללא מראות מפחידים של תורי ענק"


עוד יצוין כי גם מומחי שיבא הדגישו השבוע בעקבות אישור יבוא לבדיקה מהירה נוספת כי: "ניתן לעשות את הבדיקה באופן מהיר ביותר וכך לפתוח את המשק. החיסונים כאן ויש לנו אור בקצה המנהרה, אבל יש לנו עוד שלושה חודשים קשים לעבור עד שהם יתחילו להשפיע על כלל האוכלוסייה ואנחנו חייבים למזער נזקים"

 

יודגש כי סופיה (Sofia) היא הבדיקה המיידית היחידה שרשומה ופועלת כרגע בישראל באישור משרד הבריאות וה - FDA לשימוש על ידי צוותים רפואיים ללא מעבדה. ישנן עוד בדיקות מהירות שיכולות לתת מענה, אך הן עדיין בתהליכי רישום ותיקוף וכל שימוש בהן מחייב ועדת הלסינקי לביצוע ניסויים בבני אדם. סופיה פותחה על ידי קווידל (Quidel) אחת מחברות הציוד הרפואי הגדולות בעולם אשר קיבלה לאחרונה מענק פדרלי להגדלת היצור ל - 8 מיליון בדיקות בשבוע, מהלך שיתבצע כבר בחודש ינואר.

 

הכנסת סופיה לשימוש בארץ נעשתה רק לאחר אישור ה – FDA ותיקוף של מספר חודשים על ידי המעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות וכלל אלפי בדיקות. רגישות המכשיר בהתייחס לכלל החיוביים המאומתים בבדיקת מעבדה רגילה (PCR) עומדת על 82.5% (בעלי תסמינים 95% וללא תסמינים 72%), כך גם על פי דוח התיקוף של משרד הבריאות אשר קבע כי: "מכשיר הסופיה הראה ספציפיות גבוהה מאוד לנגיף הקורונה עם התאמה של 99.9%. דרישת ארגון הבריאות העולמי לבדיקות מסוג זה הינה רגישות של מעל 80% וספציפיות מעל 97%".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה