Translate

יום רביעי, 21 במרץ 2018

ד"ר בני רביב, מנהל חדר המיון של "מרכז הרפואי לגליל" בנהריה, מתייחס לסכנות האפשריות משימוש בחומרי ניקוי ודרכי התמודדות עמן. מאת: שרית יוכפז


מאות ישראלים, חלקם ילדים, מגיעים לחדרי מיון בימים שלפני פסח מחשיפה לחומרי ניקוי בצורה לא מבוקרת.

                                                              ד"ר בני רביב

מידי שנה לפני חג הפסח מתמלאים חדרי המיון ברחבי הארץ לאנשים שנחשפו בצורה לא נכונה  ולא מבוקרת לחומרי ניקוי. בין הנפגעים ילדים שנחשפו בטעות לחומרים שלא אוחסנו הרחק מהישג ידם ומבוגרים שלא העריכו נכון את הסכנות הטמונות בחומרים הנראים תמימים ובטוחים.

ד"ר בני רביב, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (חדר מיון) במרכז הרפואי לגליל בנהריה: "אחד החומרים שפגיעתם מורכבת הוא מסיר שומנים. הבסיס שלו הוא קר ועלול לגרום לכוויות על שטחים משתנים בטווח זמן מיידי. ילד שלוגם מחומר שנמזג לבקבוק שתייה תמים, עלול להיחשף לפגיעה חמורה אפילו מלגימה קטנה של החומר. בין השאר מדובר בפגיעות בלשון, בחלל הפה ובוושט. לעיתים גם צריבות וכוויות על העור. איבר נוסף שנמצא בסכנה הוא העיניים ששימוש בחומר בצורה לא מבוקרת עלולה לפגוע בראייה. לצערי, אנו נתקלים מדי שנה, במקרים של היפגעות מחשיפה לחומרי ניקוי שיכלו להימנע אם היתה הקפדה על הכללים".

חומרים נוספים העלולים לגרום לנזקים גופניים בשימוש לא נכון הם אקונומיקה, חומרי ניקוי לאסלות, חומרי הלבנה, טרפנטין, ומסירי אבנית על סוגיה השונים. כיום מקפידות מרבית החברות לייצר חומרים בעלי תרכובות מרוכזות במכלים ואריזות המכילות ניצרה עם בורג אבטחה ולכן, יש גם להקפיד על סגירת החומר בסיום השימוש וגם להרחיקו מהישג ידם של ילדים ותינוקות. בתקופת החגים ישנה גם חשיפה לחומרי הדברה בהם נעשה שימוש בבתים עם גינות בהן נותרים לעיתים החומרים במכלים הנגישים לילדים המשחקים בחצר.

מה לעשות אם בכל זאת נחשפים לחומר ניקוי?
ד"ר רביב: "ראשית יש להרגיע את האדם שנפגע ולפנותו בהקדם לקבלת טיפול רפואי. בעת הפינוי מומלץ להביא את המכל או הבקבוק של החומר ממנו הוא נפגע, דבר שמסייע לצוות במתן טיפול מתאים ומהיר. אם מדובר בתינוק או ילד צעיר, שגופם חשוף ברמה גבוהה יותר להיפגעות מחומרים רעילים עקב נשימה מהירה יותר משל מבוגרים, חשוב להימנע ממתן נוזלים נוגדים כגון חלב או מיץ מיד לאחר המקרה. אם הילד לא מתקשה בנשימה, ניתן לאפשר לו ללגום מעט מים תוך הקפדה על שמירת דרכי אוויר סדירים והכרה מלאה ופינוי לחדר מיון קרוב. במקרה של פגיעה באזור העיניים או הפנים, יש לשטוף את האזור שנפגע עם מים".

למבוגרים מומלץ הן בפסח והן בשאר ימות השנה, לאחסן את כל חומרי הניקוי בארון גבוה ואם מדובר במקום נמוך, אז להקפיד ולנעול אותו. להימנע מהעברת חומרים לבקבוקי שתייה של מים מינרליים או מיצים שהתרוקנו, להשתמש בחומרים עם ריכוז נמוך של חומר פעיל, אך בכל זאת מתאימים לניקוי וכן להכיר את הסכנות הקיימות בחומר ולהתמגן בהתאם להוראות היצרן המופיעות על האריזות.

"כמו כן מומלץ להימנע משהייה בחלל סגור לזמן ממושך בזמן שימוש בחומרים מרוכזים דוגמת אקונומיקה, וכדאי לפתוח את כל החלונות האפשריים בזמן העבודה עימם, על מנת להפחית את השפעת האדים. גם אם לא גורמים לנזק ממשי לרוב, פעמים רבות האדים משפיעים על הנשימה וההרגשה הכללית ואנשים רבים מגיעים לחדרי המיון בשל תופעות הלוואי של שאיפת האדים", סיכם ד"ר רביב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה