Translate

יום ראשון, 19 ביוני 2022

 

שבוע המודעות למניעת סרטן העור ולגילויו המוקדם -2022

שבוע המודעות יתקיים מ-20 עד 26 ביוני, ובמהלכו ייפתחו ללא תשלום מאות תחנות לאבחון מוקדם של סרטן העור בכל קופות החולים ברחבי הארץ – בואו להיבדק!



השנה מציינת האגודה את השנה ה-30 למבצע הייחודי, פרי יוזמתה, במסגרתו מוזמן הציבור הרחב לבדיקה חינם לגילוי מוקדם של סרטן העור. את המרפאות יאיישו רופאי עור וכירורגים פלסטיים, אשר יבצעו בדיקות לאבחון מוקדם של סרטן העור ומלנומה - שבכוחן להציל חיים.


על פי מחקר שנערך בעולם, ההערכה היא כי בשנת 2040 נראה עלייה של כ-50% במקרי המלנומה החדשים בעולם (כ-510 אלף מקרים בשנת 2040  לעומת 325 אלף ב-2020). כמו כן, צפויה עלייה של כ-68% במקרי המוות מהמחלה - 96 אלף מקרי תמותה ממלנומה ב-2040 לעומת 57 אלף ב-2020 (מידע מורחב בהמשך).


בישראל, על פי נתוני רישום סרטן, מגמת התמותה מסרטן נמצאת בירידה.


משה בר-חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "לפני 30 שנה יזמה האגודה למלחמה בסרטן מבצע ייחודי, במסגרתו מדי שנה מוזמן הציבור לבדיקה לגילוי מוקדם של סרטן העור, בשיתוף כל קופות החולים. גילוי של סרטן העור בשלב מוקדם יכול להציל חיים. מהעדכון האחרון של משרד הבריאות עולה כי92.4%  מהמאובחנים עם מלנומה עורית, אובחנו עם מחלה בשלב מוקדם מאוד, המשפר את סיכויי הריפוי. נתון זה מוכיח את יעילות מאמציה של האגודה למלחמה בסרטן לאורך השנים בהסברה, ובמבצעים המשותפים יחד עם קופות החולים לגילוי מוקדם".

מי בסיכון לחלות בסרטן העור?

  • אנשים בעלי עור שיער ועיניים בהירים, ובעלי נמשים.
  • מי שעורו נצרב בקלות בשמש, או שאינו משתזף כלל.
  • אנשים בעלי מספר רב של שומות (בייחוד למעלה מ-20).
  • מי שבמשפחתו קרובים בעלי נקודות חן מרובות, או שחלו בסרטן העור.
  • מי שסבל מכוויות שמש מרובות, בעיקר בילדות.
  • אנשים הנוטלים תרופות המדכאות את מערכת החיסון או סובלים ממחלות המחלישות אותה (כגון חולי פרקינסון, מושתלי איברים, חולי סרטן המקבלים טיפולים וכד').
  • אנשים שמתוקף עיסוקם או תחביביהם נחשפים לשמש לזמן ממושך, כגון ימאים, חקלאים, גולשים, שחיינים ומי שעוסק בספורט ימי אחר.
  • אנשים הנחשפים לשמש באופן אינטנסיבי לסירוגין, למשל בסופי שבוע או בחופשות.
  • אנשים הנוטלים תרופות המגבירות את רגישות העור לקרינת השמש.
  • שימוש במתקני שיזוף


אבחון מוקדם של נקודות החן בשיטת 5 הגימ"לים:

אם שמתם לב לשומה חדשה או שינויים בגודל, בגוון, בגובה, בגבולות ובגאומטריה של השומות הקיימות, חשוב להיבדק אצל רופא.

  • בחדר מואר היטב נבחן את הגוף מלפנים ומאחור. אפשר להיעזר במראת יד, אותה נכוון מול מראה גדולה.
  • חשוב לבחון את כל שטח העור, כולל הקרקפת, בין השערות, בקפלי הגוף ובין אצבעות הידיים והרגליים. לבדיקת הקרקפת הכרחי להיעזר באדם נוסף, ולבדיקת הגב רצוי להיעזר באחרים.
  • מומלץ לזכור את מספר השומות בכל מקום ולבצע את הבדיקה שוב כל 6-3 חודשים. למי שיש מספר רב של שומות, מומלץ לצלם בהגדלה את אזור השומות, לצורך השוואה. רצוי שהצילום יהיה צבעוני, ויהיה בו קצה סרגל שיראה את גודל השומה. חשוב לציין את תאריך הצילום ואת אזור הגוף עליו נמצאות השומות.
  • נקודות חן או שומות יכולות להופיע על עור הגוף ככתם חום שטוח או בולט, כבר בגיל הילדות או ההתבגרות.


מתוך נתוני משרד הבריאות המעודכנים בנושא סרטן העור בישראל לשנת 2022:

  • בשנת 2019 אובחנו בישראל 1,719 חולים חדשים עם מלנומה ממארת של העור.
  • רוב החולים הינם יהודים ואחרים, בקרב ערבים המחלה נדירה.
  • 92.4% מהחולים אובחנו עם גידול בשלב מוקדם, מהם51.2%  עם גידול בשלב ממוקד, ו-41.2% עם גידול חודרני מקומי.
  • מגמת העלייה בהיארעות מלנומה ממוקדת של העור, שלב מוקדם של המחלה, לאורך השנים בגברים ונשים יהודים מעידה על עלייה בגילוי המוקדם של המחלה.
  • מגמת התמותה נמצאת בירידה לאורך השנים. בשנת 2019 נפטרו 213 אנשים בישראל ממלנומה חודרנית ממאירה של העור. עיקר התמותה נצפה בגיל המבוגר, ובגברים יותר מנשים.


באדיבות מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן:

הנטל העולמי של מלנומה של העור בשנת 2020 והתחזיות לשנת 2040

מלנומה של העור ניתנת למניעה בחלק המקרים, אך היא עדיין נחשבת לסרטן עור מסוכן ברחבי העולם. במחקר אפידמיולוגי שנערך באוסטרליה, צרפת וקולומביה, ביקשו החוקרים לבדוק מהי תחזית ההיארעות והתמותה ממלנומה של העור לשנת 2040 בהתבסס על הנתונים משנת 2020. לצורך המחקר נאספו נתונים על מקרי מלנומה חדשים ומקרי תמותה ממלנומה ממסד הנתונים של GLOBOCAN 2020, המתייחס ל-185 מדינות או אזורים, בחלוקה לגברים ונשים ול-18 קבוצות גיל (0-4, 5-9 וכו').


ממסד הנתונים עולה כי בשנת 2020 היו 325 אלף מקרים חדשים של מלנומה בעולם (174 אלף גברים, 151 אלף נשים), ו-57 אלף מקרי מוות ממלנומה (32 אלף גברים, 25 אלף נשים). ההיארעות הגבוהה ביותר נראתה באוסטרליה וניו זילנד, לאחר מכן במערב אירופה, אחריה צפון אמריקה ובמקום רביעי צפון אירופה. כמעט 80% ממקרי המלנומה החדשים ו-87.7% ממקרי התמותה ממלנומה ב-2020 היו בקרב בני 50 ומעלה.


מלנומה היא עדיין מחלה נדירה יחסית במרבית ממדינות אסיה ואפריקה, ונפוצה יותר בגברים מאשר בנשים במרבית האזורים בעולם.


על פי תחזיות דמוגרפיות, אם המגמה של 2020 תימשך, ההערכה היא כי בשנת 2040 נראה עלייה של כ-50% במקרי המלנומה החדשים, כ-510 אלף מקרים בשנת 2040 לעומת 325 אלף ב-2020. כמו כן, צפויה עלייה של כ-68% במקרי המוות מהמחלה - 96 אלף מקרי תמותה ממלנומה ב-2040 לעומת 57 אלף ב-2020.

מסקנת החוקרים היא כי מלנומה היא סרטן העור הקטלני ביותר, והיא מייצרת עומס כבד על בריאות הציבור והכלכלה העולמית. על פי התחזיות המצב לא ישתנה בעשורים הבאים. עם זאת, ניתן למנוע מקרים רבים של תחלואה ותמותה ממלנומה באמצעות מניעה ואבחון מוקדם יעילים.


המחקר פורסם בכתב העת JAMA Dermatology  במהדורת מארס 2022

קישור לתקציר המחקר באנגלית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה