Translate

יום חמישי, 10 בפברואר 2022

כל המיתוסים השגויים על רפואת שיניים אסתטית - שרית יוכפז

 

כל המיתוסים השגויים על רפואת שיניים אסתטית

 

 ראיון  עם 

ד"ר מאריו דאודראיון  

רפואת השיניים האסתטית התקדמה רבות בשנים האחרונות הן בשיטות והן בחומרים. תחת מטריה זו מתכנסים מספר רב של מושגים ודעות שלא תמיד מתיישבים עם המחקרים הקליניים ויוצרים בלבול בקרב המטופל הממוצע. מטרת המאמר היא לחשוף את הקוראים והקוראות לעשרת המיתוסים הנפוצים ברפואת השיניים האסתטית שחלקם נכון וחלקם פחות.

 

1) רפואת שיניים אסתטית מערבת רק את השיניים .

לא נכון. בעת תכנון טיפול אסתטי צריך להתחשב בשיניים, בחניכיים, באורך ורוחב השפתיים, צבע הפנים, חשיפת שיניים בחיוך ובמנוחה ופרמטרים רבים נוספים כדי לקבל צורה הרמונית ואסתטית.

 

2) קפה וסיגריות מכתימים את השיניים.

נכון. צריכה מוגברת של סיגריות, קפה, יין, תה ומאכלים המכילים צבענים חזקים יכולה לגרום לפיגמנטציה על גבי השן. הפתרון מערב ביקורת וטיפול תקופתי אצל שיננית ורופא השיניים, הסרה מקצועית של משקעים ולעתים גם הבהרת שיניים מבוקרת.

 

3) הלבנת (הבהרת) שינים הורסת את חומר השן.

לא נכון, במידה וההבהרה מבוצעת תחת פיקוח של רופא שיניים המודע לריכוז החומר ולזמן השימוש בחומר, הפרוצדורה נחשבת כבטוחה עם סיכוי הצלחה גבוהים. כל פגיעה בשן בהבהרות המבוצעות תחת פיקוח רופא שיניים חולפת זמן לא רב מסיום ביצוע ההבהרה.  יש להיזהר מערכות "הלבנה" שנמכרות אונליין שם לא תמיד ניתן לדעת את תכולת וריכוז החומר ברמה שיכולה לסכן את השיניים והרקמות מסביב.

 

4) "הלבנת שיניים בלייזר" עדיפה לא פני "הלבנה ביתית".

לא נכון. המושג "הלבנת שיניים בלייזר" שגוי. נכון יותר לומר "הבהרת שיניים תחת מנורת חימום". ה אנרגיה שעוברת מהמכשור מזרזת את פעולת חומר ההבהרה ומביא לתוצאות מהירות יותר מהבהרה ביתית. בשיטה זו לרוב יש צורך בשימוש בריכוז גבוה יותר של חומר פעיל, יחד עם זאת, אין כל עדות כי שיטה זו מביאה לתוצאה טובה מההבהרה עם הערכה ביתית שנמסרת על ידי רופא השיניים עם ההנחיות המתאימות למטופל.

 

5) ציפויי שיניים בחזיתיות חרסינה ( נקראים גם וינירים או למיינט) עדיפים מכתרים.

תלוי במקרה. לצורך ציפוי כמות הורדת חומר השן היא משמעותית פחותה מזו הדרושה לכתר. עם זאת, לא תמיד הדבר מתאפשר, בדרך כלל עקב טיפולים קודמים באותה השן, ועל הרופא לכוון את המטופל לטיפול הנכון עבורו. העיקרון המנחה הוא שמירה ככל הניתן על חומר שן בריא.

 

6) ניתן לפתור כל בעיה אסתטית על ידי ציפויי שיניים.

לא נכון. שיפור מראה החיוך מצריך לעתים רבות שיתוף פעולה של מומחים ממספר תחומים כמו מומחה לשיקום הפה, מומחה לאורתודנטיה ומומחה לרפואת חניכיים (פריודונטיה) ולעיתים אף במומחים מתחום הרפואה האסתטית. הצלחת הטיפול תלויה בראיה כוללת של הטיפול הנדרש למילוי אחר צפיות המטופל/ת,  בתכנון מקדים, הצגת תוכניות חלופיות ומשמעותן, הדמיה וכמובן ברופאים המבצעים.

 

7) חזיתיות חרסינה (למיינט) בעלי שרידות טובה יותר לטווח הארוך מציפויי שיניים בשרף מרוכב (קומפוזיט).

נכון. בעוד שציפויי שיניים בחומר שרף מרוכב (קומפוזיט) נשחק ומשנה את צבעו במהלך השנים עקב ספיחה של צבענים מאוכל ושתייה, ציפויי שיניים שמיוצרים מחרסינה או זירקוניה לא סופחים צבע ואין צורך להחליפם או ללטשם עם השנים. .

 

8)ניתן לצפות את תוצאות הטיפול מראש.

נכון חלקית. הדבר תלוי במורכבות המקרה ומעורבות תחומים נוספים פרט לשיקום הפה בטיפול. מומלץ לבצע הדמיה בין אם ממוחשבת ובין אם בפה המטופל בטרם תחילת הטיפול על מנת לתאם ציפיות מולו ומול המעבדה. ההדמיה והתכנון המקדים הם המפתח להצלחת הטיפול. יחד עם זאת, מקטעי הטיפול שתלויים בתגובה הביולוגית של הגוף עצמו כמו ביישור שיניים (אורתודונטיה), או טיפולי חניכיים, קשה יותר לחזות את התוצאה הסופית מאחר ואין אפשרות לחזות באופן מוחלט את תגובת הרקמות.

 

 

9) כתרי זירקוניה עדיפים על כתרי מתכת מאוחה לחרסינה.

לא נכון. לכל אחד מהכתרים יש יתרונות וההתוויות לשימוש. על הרופא המבצע לדעת ולהמליץ על הטיפול הנכון עבור המטופל. נכון לומר שעם התפתחות הטכנולוגיה הנטייה היא לביצוע כתרי חרסינה מאוחה לזירקוניה או כתרים מונוליטיים העשויים מחומר קרמי אחד,  שיש להם יתרונות רבים גם בדיוק וגם בתוצאה האסתטית.  עדיין לכתרי המתכת שמצופה בחרסינה יש מקום מכובד בטיפולי השיניים.  

 

10) ניתן לסיים טיפול אסתטי בשתי פגישות בלבד.

לא נכון. לעיתים ניתן לסיים טיפול אסתטי במהרה, אך ברוב המקרים יש צורך בתכנון מקדים מדוקדק בפעולות הכנה טיפוליות מקדימות, כמו הסרת אבנית, טיפול בעששת, טיפולי חניכיים, טיפולי שורש ועוד בטרם תחילת הטיפול האסתטי. חשוב לזכור שלא ניתן להשיג אסתטיקה ראויה מבלי לטפל קודם בגורמי הסיכון ובפתולוגיות וכי בסופו של יום אין שני מקרים דומים וכל מקרה ומטופל צריך לקבל התייחסות מותאמת.

 

לסיכום, היום קיימות שיטות רבות וטכנולוגיות חדישות המשפרות ומדייקות משמעותית את טיפולי השיניים האסתטיים. הטיפולים מבוצעים בסינרגיה בין מומחים מתחומים שונים וכן על ידי רופאי שיניים כלליים שעברו הכשרות וקורסים מתאימים. תיאום ציפיות מראש ושיתוף המטופל בתהליך קבלת ההחלטות חיוני להצלחת הטיפול ושביעות רצון הרופא והמטופל. לכן חשוב שתבחרו ברופא מטפל עם המלצות קודמות שמציג לכם את הטיפולים האפשריים וביחד תצעדו לעבר החיוך האופטימלי.

 

ד"ר מאריו דאוד, רופא שיניים, הוא המנהל הרפואי של מרפאת כללית סמייל הסיבים פתח תקווה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה