Translate

יום ראשון, 12 בדצמבר 2021

קנדידה בראי הרפואה המשלימה -מאת שרית יוכפז

 

קנדידה בראי הרפואה המשלימה

קנדידה היא פטריית שמר שקיימת אצל כל הנשים כמעט (וגם אצל גברים רבים). עצם ההימצאות שלה לא מעיד על בעיה, אך כאשר היא מתפתחת ומתחילה לגרום לתסמינים כמו גרד, בעיות במערכת העיכול או הפרשות מהנרתיק ניתן להעניק טיפולים שונים ובכללם גם טיפולים טבעיים כמו נטורופתיה ורפואה סינית.

 

מאת: אורטל ברובין-חן

"'יש לי קנדידה בדם!' זה משפט שמטפלים ורופאים שומעים לא מעט ממטופלים. ברוב המקרים מתברר כי אותם מטופלים קראו או מילאו שאלון כלשהו לאבחון קנדידה, ומשם הגיע האבחון. אולם לא לכל תוצאה חיובית, שבאופן טבעי עשויה להכניס ללחץ, יש בכלל משמעות.

אדם שסובל מקנדידה בדם, לא יצליח לנהל חיי שגרה וברוב המקרים יהיה מאושפז עם ספסיס (אלח דם) – מצב מסכן חיים. קנדידה בדם הוא מצב קיצוני ונדיר מאוד שבוודאי אי אפשר לאבחן בעזרת תשאול או תבחין הפרשות.

מהם התסמינים של קנדידה בהם ניתן לסייע בטיפול?

הרפואה המשלימה מציעה שיטות שיוכלו לסייע בטיפול לרוב המקרים של קנדידה אצל נשים וגברים. קנדידה עלולה לגרום לשורה ארוכה של תסמינים. בנשים אפשר להבחין בהפרשות וגינליות ובגרד בנרתיק או באזור פי הטבעת. מכיוון שהפטרייה שוכנת לרוב במערכת העיכול ניתן להבחין גם בתסמינים הקשורים אליה כמו: גזים נפיחות, שלשול או עצירות, כאבי בטן ואי-נוחות. הרבה פעמים גם עייפות שאינה מוסברת יכולה להוות אינדיקציה לקנדידה.

איך מטפלים בקנדידה ברפואה המשלימה?

הקנדידה, ובמיוחד המין ההנפוץ ביותר שלה -"קנדידה אלביקנס" (Candida Albicans) נמצאת דרך קבע במערכת העיכול שלנו, אך מערכת החיסון של הגוף יודעת להתמודדת איתה. לכן הטיפול בנטורופתיה או ברפואה סינית יתמקד בהקלה על התסמינים מחד, אך ייתן דגש רב גם לחיזוק ולשיפור התפקוד של מערכת החיסון כדי למנוע החמרה במצב ובשאיפה גם למנוע ממנו לשוב.

דיקור סיני לקנדידה

ברפואה הסינית הופעה של קנדידה היא תוצר של היווצרות לחות ותקיעות של נוזלים ואנרגיה בגוף. הקנדידה מקושרת לאיברים של אלמנט האדמה – הקיבה והטחול. כשהם נחלשים, מגיעה הלחות והתקיעות ואיתם גם הקנדידה.

הטיפול ברפואה סינית יכלול שילוב של דיקור סיני במחטים עדינות וסטריליות עם התאמה אישית של צמחי מרפא סיניים שמטרתו העיקרית תהיה לחזק את מערכת העיכול, ליישב את הלחות ולהניע את התקיעות שנוצרה (גם של הדם וגם של הצ'י). לצד אלה יינתנו גם המלצות תזונה בראייה הוליסטית כדי להניע את הלחות מהגוף החוצה.

איך נראה הטיפול הנטורופתי לקנדידה?

הטיפול הנטורופתי יהיה מורכב ברוב המקרים משילוב של כמה מרכיבים כדי לתת מענה הוליסטי לבעיה – תחילה מתמקדים באבחון ומנסים להבין מה גרם למערכת החיסון להיכשל בהתמודדות עם הקנדידה. אבחון כזה יכול לשנות את אופי הטיפול בין מטופל אחד לשני. בהמשך מתמקדים בבניית תוכנית תזונתית שתתמוך בתהליך. המיקוד בתזונה יהיה על הימנעות ממזונות המחלישים את מערכת החיסון, כמו קמח לבן, סוכרים ופחמימות פשוטות. לצד זה מוסיפים תוספי תזונה מותאמים אישית ו/או צמחי מרפא.

אילו צמחי מרפא יוכלו לסייע?

בנטורופטיה עושים שימוש נרחב בצמחי מרפא במקרים של קנדידה, אך אין ליטול כאלה בלי להתייעץ עם מטפל או מטפלת מוסמכים. מקרים בהם יומלץ על צמחי מרפא:

1.      אם אבחנו כי הסטרס היה המקור להתפרצות הקנדידה מתאימים למטופל אשווגנדה וולריאן.

2.      אם ההתפרצות היא בציפורניים יוצע למרוח את האזור בשמן עץ התה (שימוש חיצוני).

3.      כדי לחזק את מערכת החיסון יוצעו צמחים כמו אסטרגלוס והידרסטיס.

אורטל ברובין-חן היא נטורופתית N.D ורכזת תחום נטורופתיה כללית רפואה משלימה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה