Translate

יום שבת, 19 באוקטובר 2024

טיפים למטופלות סרטן שד מנשים שהיו שם-ייעוץ לכתבה: ד"ר נעמה הרמן, מומחית בכירורגיית שד/שיבא תל השומר. מאת שרית יוכפז

 

טיפים למטופלות סרטן שד מנשים   שהיו שם:

את המידע הרפואי כבר קיבלת מהצוות המטפל. כאן תמצאי המלצות שימושיות, מהצוות וגם מנשים שכבר עברו את המחלה, כדי להקל על התקופה הקשה שלפנייך

             באדיבות שיבא תל השומר

וד"ר  נעמה הרמן  מומחית בכרורגית שד


   טיפים ודברים שטוב לדעת לפני תחילת טיפולי הכימותרפיה:

 

בולט בצבע סגולציירי לך גבות

ייתכן שטיפולי הכימותרפיה יגרמו לנשירת שיער גם מהגבות שלך. יש נשים שהמצב לא יפריע להן, ויש נשים שיעדיפו להשלים את הגבות החסרות בצורה קוסמטית. אחת השיטות הפופולריות לעשות זאת היא מיקרובליידינג ("שיטת השערה"). אלא שבהליך המיקרובליידינג מוחדר הפיגמנט לעור, בדומה לקעקוע, פעולה שאינה מומלצת לאחר תחילת טיפולי הכימו בגלל הסיכון המוגבר לזיהום. כך שאם את חושבת שתרצי להשלים את הגבות החסרות בשיטה זו, עשי זאת עוד לפני תחילת הטיפולים (כן, גם אם זה אומר שהגבות שלך עוד לא נשרו בכלל).

 

בולט בצבע סגולהצטלמי לתמונת דרכון

אין לדעת לאיזה הליכים ביורוקרטיים תידרשי בשנה הקרובה, וייתכן שלחלקם תתבקשי להביא תמונת פספורט של עצמך. אלא שבשנה הקרובה סביר שתיראי קצת שונה מתמיד, ואם את מעדיפה תמונה שתראה אותך עם שיערך כפי שהוא לפני הטיפול, פשוט הצטלמי מראש ושמרי את התמונות למקרה הצורך.


בולט בצבע סגולקני כובע רחב שוליים

בזמן טיפולי כימותרפיה וההקרנות מומלץ מאוד שלא להיחשף לשמש. ההגנות של העור נמוכות בתקופת הטיפולים וקל מאוד להיכוות וגם לספוג כתמי פיגמנטציה. אבל בישראל שטופת השמש קשה מאוד שלא להיחשף לשמש בכלל, ולכן כדאי מאוד להצטייד בכובע שיגן לא רק על הקרקפת אלא גם על הפנים, ואפילו על הכתפיים ואזור המחשוף. גם חולצת כותנה או פשתן ארוכת שרוולים שתגן על הזרועות תעבוד כאן טוב. כמה שיותר הצללה יותר טוב.


בולט בצבע סגולהכיני סטוק של קרטיבים ובקבוקי מים בטעמים

חלק מתרופות הכימותרפיה גורמות לבחילה ולשינויים בחוש הטעם ולחלק מהנשים בימים אלה קשה לאכול מזון מוצק. אצל הרבה נשים השינוי בחוש הטעם גורם לסלידה ממים, אבל כמובן שאי אפשר להפסיק לשתות מים, ולכן כדאי להכין מראש מים קצת אחרים – בטעמים שונים, ויש גם נשים שמדווחות שמים מוגזים קלות עזרו גם הם.  קרטיבים – ארטיק קרח בלבד, לא חלבי וללא תוספות סוכריות למיניהן – עוזרים לרענן את הפה ולהקל על הבחילה, ובאותה הזדמנות מוסיפים נוזלים לגוף. עוד המלצות לימים שאחרי הכימו: שייק לימונענע, עם או בלי ג'ינג'ר, עשוי גם הוא להקל על הבחילה, ולמי שמסוגלת גם מרק עוף (או מרק צמחוני במרקם חלק), שיוסיף גם נוזלים וגם מינרלים לגוף בימים הקשים.

 

בולט בצבע סגולסדרי לך פאה - מהשיער של עצמך!

אם את מעוניינת להשתמש בפאה אבל חוששת ממראה מלאכותי, או מעוניינת להישאר עם השיער שהכי דומה לשיער המקורי שלך, את יכולה פשוט להכין פאה מהשיער של עצמך. ישנן מספרות מיוחדות שבהן מספרים אותך (עוד לפני תחילת הטיפולים) ואז מכינים את הפאה מהשיער שלך. 


בולט בצבע סגולבדקי התאמה לכובע קרח

אם חשוב לך מאוד למנוע את נשירת השיער, ייתכן שתוכלי להיעזר בכובע קרח, המפחית משמעותית את נשירת השיער בחלק מסוגי הטיפולים האונקולוגיים. מדובר במעין כובע רך הנחבש על הראש בזמן קבלת עירוי הכימותרפיה, המחובר למכשיר שמוודא שהטמפרטורה בו נשארת מתחת לאפס במשך הטיפול. השירות מוצע במרכז הרפואי שיבא בהתוויות מסויימות, וישנם גם כובעים אישיים הניתנים לשכירה עצמאית. יש להבהיר שהכובע אינו מתאים לכל סוגי הטיפולים ותלוי בטיפול הספציפי שאת אמורה לעבור, בררי זאת עם הרופא/ה. 

 

טיפים ודברים שטוב לדעת לפני ואחרי הניתוח:

 

בולט בצבע סגולכך תקבלי החזר כספי על חזייה

במקרים רבים אחרי ניתוחי שד יש צורך בחזייה מיוחדת, כמו חזיית לחץ. במקרים אחרים נשים מעדיפות לקנות חזייה מסוג ספציפי (למשל, עם פתיחה מקדימה), ללבישה אחרי הניתוח. חלק מקופות החולים או  הביטוחים המשלימים יעניקו לך החזר כספי על החזייה הזו. לעיתים, אגב, ניתן להשתמש בחזיית ספורט (ללא ברזלים) או גוזייה שכבר יש לך בבית, אבל אם החלטת בכל זאת שיש צורך בחזייה חדשה, בקשי מהרופא/ה המנתח/ת לציין במכתב השחרור כי הם ממליצים על חזייה תומכת ייעודית. זכרי לשמור את הקבלה של קניית החזייה, שכנגדה תקבלי את ההחזר (המוגבל בסכום) מקופת חולים או מביטוח פרטי.


בולט בצבע סגולקחי משככי כאבים *לפני* שכואב

גם אם ביומיום את מעדיפה להמעיט בתרופות, עכשיו זה לא הזמן לעשות ניקוי גוף טבעי. בימים הראשונים לאחר הניתוח עדיף לקחת משככי כאבים גם אם את לא סובלת מכאב חד, כדי למנוע את ההופעה של כאב כזה. מניעת כאב אינה פינוק אלא סיוע חשוב להחלמה – כשכואב לך, את מזיזה פחות את האזור הכואב ונושמת נשימות קצרות יותר, מה שיביא להחלמה איטית יותר. אם את צריכה עוד שכנוע, כדאי שתדעי שכאב אקוטי אחרי ניתוח מגביר את הסיכון לכאב כרוני. טיפול מצוין יכול להיות שני כדורי אופטלגין (סה"כ 1 גרם) ולהוסיף להם שני כדורי אקמול (סה"כ 1 גרם) באותו הזמן. מדובר אומנם בתערובת חזקה, אבל מועילה להחלמה מניתוח. אם נותר כאב לא מאוזן אחרי הקוקטייל הזה – יש להתייעץ עם המנתח/ת.


בולט בצבע סגולהגיעי מוכנה לאשפוז

כשאת מכינה תיק לאשפוז לקראת הניתוח, כדאי שיהיו לך בו פיג'מה נוחה שנעים לך להיות בה שעות ארוכות, כפכפים (חשוב!), כלי רחצה וכן משהו לקרוא (קליל! מיטב יצירות הספרות הגותית ימתינו להזדמנות אחרת), או מכשיר שאפשר לצפות בו בסרטים ובסדרות, לשעות הארוכות במחלקה בין ביקורי הרופאים והצוות. מנוחה היא חלק קריטי מההחלמה וחשוב שיהיה לך נעים ומעניין. אגב, מה לא להביא לאשפוז? חפצי ערך כמו תכשיטים, מזומן רב או אמצעים טכנולוגיים יקרים.


בולט בצבע סגולהזיזי את הזרוע נכון אחרי הניתוח

במחלקה בשיבא יש הנחיות מיוחדות איך להזיז את היד לאחר הניתוח, ואת התרגילים האלה יש לעשות לאחר הניתוח ולהמשיך גם אחרי השחרור מבית החולים. אם לאורך זמן מרגישים שלא מצליחים לחזור לתנועתיות רגילה של הזרוע, כדאי לפנות לפיזיותרפיה.

 

בולט בצבע סגולעסי את הצלקות

יש לנו נטייה לא לגעת באזור הצלקת שנותרה מהניתוח. לפעמים מאבדים תחושה באזור, לפעמים ההרגשה קצת משונה, אבל אל תתני לזה לעצור אותך. חשוב לגעת ולעסות את הצלקות. כמובן שלא מייד אחרי הניתוח, אבל לאחר שלושה שבועות, כשהתפרים הוסרו, כשהפצעים הגלידו, הרגילי את עצמך לעשות עיסוי בוקר ועיסוי ערב לצלקות. למה? כי זה עוזר לזרימת הדם ולתחושתיות באזור. אגב, הטיפ הזה נכון לא רק למי שנותחה לאחרונה אלא גם למי שחלפו שנים מהניתוח שלה. געו בצלקות.


בולט בצבע סגול כשאת רגועה, פחות כואב לך

אל תזלזלי במיינדפולנס, כבר ממיטת בית החולים רפאי את הנפש ואיתה את הכאב. יש ברשת מגוון רחב של סרטוני מדיטציה לאחר ניתוח, אפילו טאי צ'י (אומנות לחימה איטית) שמיועדים ליום לאחר ניתוח, צפי בהם ותרגלי יחד איתם, הם יעזרו לך להירגע ולהרגיע את הכאב.

 

טיפים ודברים שטוב לדעת על תמיכה בעצמך:

 

בולט בצבע סגולאל תרוצי לגוגל

זה טבעי לחפש כמה שיותר מידע על מצבך, אבל במנועי החיפוש יש עושר עצום של מידע, ובמצב של אי ודאות וחששות המוח שלנו קולט יותר מידע שלילי. כשמנוע החיפוש יציג לפנייך את תוצאות החיפוש שלך, המידע השלילי יקפוץ מול עינייך הרבה יותר בקלות מאשר המידע המעודד, מה שעלול להדאיג אותך יותר. חשוב שתזכרי: בסרטן שד יש המון דקויות ייחודיות לכל אחת בטיפול שלה, כל אחת היא מקרה שונה ואין ללמוד ממה שקרה למטופלת אחרת שהמקרה שלה עלה בחיפוש. תמיד עדיף לבקש מידע מהצוות הרפואי שמכיר את המקרה הספציפי שלך.


בולט בצבע סגולמצאי חברה שניצחה את הסרטן

נשים רבות מחלימות מסרטן שד ושמחות לחלוק מניסיונן ולתמוך בנשים שעדיין מתמודדות עם המחלה. גם אם אין בין חברותייך אחת כזו, סביר שהן מכירות אישה שהחלימה מסרטן שד. בקשי מהן לשאול אותה אם היא תהיה זמינה בשבילך לשאלות ואם אפשר לחבר ביניכן. הרבה פעמים חברה כזו תוכל לתת לך טיפ מניסיונה האישי ולחסוך לך התלבטויות או אי נוחות.


בולט בצבע סגולהגידי כן להצעות עזרה

זה הזמן לומר כן! החברות שלך והמשפחה שלך באמת רוצים לעזור לך, וזה יעשה גם להם טוב אם תתני להם לעזור. הכיני מראש דברים שתשמחי לקבל עזרה בהם. אם מישהו שואל איך אפשר לעזור, אמרי בפשטות – "אשמח לקבל ארוחת ערב מוכנה", "אשמח אם תאסוף את הילדה שלי מהגן", או "אשמח אם תוכלי להסיע אותי לתור אצל הרופא מחר". עזרה תקל עלייך ותשמח גם את הצד העוזר. זה הזמן לקבל עזרה. כמו שכולנו לפעמים בצד המסייע, זה בסדר גם להיות בצד המקבל כשצריך.

 

בולט בצבע סגולקבוצות תמיכה לא אמורות לייאש אותך

ראשית, יש להבהיר שקבוצות תמיכה ברשתות חברתיות יכולות להיות נהדרות ולהעניק לך תמיכה שלא תסולא בפז. עם זאת, חשוב לזכור שרוב חולות הסרטן מחלימות ובמקרים רבים מפסיקות להיות פעילות בקבוצות, כך שלעיתים רוב הסיפורים הנשמעים בקבוצה הם דווקא המקרים הקשים והפחות מעודדים. אם את חברה בקבוצה שגורמת לך ליותר חששות, אם את נחשפת לסיפורים שדווקא מקשים עלייך את ההתמודדות, שקלי לעזוב ולמצוא סביבה שתעניק לך תמיכה מתאימה יותר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה