Translate

יום שבת, 13 באפריל 2019

מדריך מד"א לעונת רחצה בטוחה מאת: שרית יוכפז


בעונת הרחצה 2018 שבעים ושניים בני אדם טבעו למוות
מדריך מד"א לעונת רחצה בטוחה
מאת: שרית יוכפז
עם פתיחת עונת הרחצה מפרסם מגן דוד אדום הנחיות לשמירה על בטיחות במהלך השהות בים ובבריכה * מד"א קורא לציבור לרחוץ רק בחופים מוכרזים, להישמע להוראות המצילים ולהזעיק בכל צורך רפואי את צוותי מד"א בטלפון חירום 101 או באמצעות אפליקציית 'מד"א שלי'

מדי שנה, מטפלים צוותי מד"א במאות אירועי טביעה בחופי הרחצה, בבריכות ובמאגרי המים השונים בארץ. במהלך עונת הרחצה הקודמת העניקו כוחות מד"א טיפול רפואי ל- 257 בני אדם שנמשו מהמים, מהם: 72 שטבעו למוות, 6 פונו במצב אנוש לאחר שנזקקו לפעולות החייאה, 6 מצבם קשה, 19 במצב בינוני ו- 154 פונו במצב קל. 140 ממקרי הטביעה התרחשו בחופי הים התיכון, 9 בחופי ים המלח, 7 בחופי הכנרת, 6 בחופי אילת, 37 בבריכות ציבוריות ו- 24 בבריכות פרטיות, 4 בנהר הירדן, 2 בנחל הירקון, 2 בסחנה, 1 בירדנית ו- 1 בנחל פרת.

בישראל סה"כ 348 ק"מ של רצועת חופים ועל מנת לצמצם את הנפגעים באירועי הטביעה גם בעונה הנוכחית, נערך מד"א בהערכות מיוחדת לטיפול רפואי מציל חיים בחופי הרחצה, תוך תיאום מלא עם הרשויות ברחבי הארץ. כמו כן, כוחות מד"א ערוכים בתחנות מד"א בערי החוף עם רכבי 4X4 המותאמים לחופי הים וכלי רכב נוספים בהם הים-בולנס, אופנוע ים ייחודי שמופעל בשיתוף המועצה האזורית עמק הירדן ע"י חובשי מד"א בכנרת וכולל מכשירי החייאה, ציוד חבישה ועוד. בנוסף, מפרסם מד"א המלצות בטיחות לבילוי בחופי הרחצה, הבריכות ומאגרי המים הטבעיים ברחבי הארץ. כמו כן, קורא מד"א לציבור הרחב להזעיק בכל צורך רפואי את צוותי מד"א בטלפון חירום 101 או באמצעות אפליקציית 'מד"א שלי'.


כללי זהירות בחוף הים ובבריכות:
·        יש לרחוץ רק בחופים ובבריכות מוכרזים הנמצאים בפיקוח מציל ובזמן שיש בהם שירותי הצלה. במידה והמתרחץ מגיע לאחר שעות הפעילות של המציל בחוף או בבריכה - אין להיכנס למים!
·        אין לאפשר לתינוקות וילדים להישאר אף לא לרגע ללא השגחת מבוגר אחראי סמוך למקורות מים!  לעולם לא לנתק מגע או קשר עין!
·        תינוקות וילדים עד גיל 5 הם אוכלוסייה מועדת לטביעה. עקב מבנה גופם, בו הראש כבד וגדול יחסית לגוף, מרכז משקל גופם גבוה יותר ולכן הם עלולים להתהפך כשראשם קדימה אל תוך מי הבריכה, הים, הגיגית, האמבטיה וכו'. ילדים גם אינם מבינים את מהות הסכנה ואינם יודעים להיזהר. על כן, החשיבות בשמירה צמודה אליהם ליד מקורות מים משמעותית מאוד.
·        מצופים, גלגלי ים ודומיהם מקנים תחושה מוטעית של בטחון. זכרו שפריטים אלה אינם מעניקים הגנה מלאה לילד מפני סכנות הטביעה ועל כן חשוב להקפיד לשמור על ילדים גם כשהם מצוידים בפריטים אלה.
·        טביעה מתרחשת תוך רגעים בודדים. מספיקות דקות מעטות מאוד של חוסר תשומת לב מלאה, בהן הילד עלול לטבוע. יש להישאר כל העת בטווח יד מהילדים שבמים ולהתרכז רק בהם. במידה ונכנסתם למים עם מספר ילדים, אנא דאגו למבוגר אחראי שישהה לצדם.
·        הרחצה בים תחת השפעת אלכוהול אסורה ומסוכנת בהחלט.
·        אחת הסיבות העיקריות לטביעה בים התיכון היא הילכדות של השוחה ב"זרם חוזר" (מערבולות). מדובר בזרמים שקיימים בין אזורי הגלים וניתן לזהותם כשרואים ים גלי ולא שקט, צבע מים שונה מסביבתו בגלל העומק הרב או סחף של אצות וחול. מי שנקלע ל"זרם חוזר" ובשמו האחר "זרם סחף" ומנסה לשחות כנגד הזרם חזרה לחוף, עלול לכלות את כוחותיו, להתעייף ובסופו של דבר לטבוע.  האפשרות האחת להיחלץ מהמצב המסוכן היא לא להתנגד לזרם,לחכות עד שהמים ייקחו אותך החוצה לתוך הים. הזרם ייחלש ויאפשר שחייה בקלות יחסית לצד וחזרה עם הגלים אל החוף. האפשרות האחרת היא לשחיינים חזקים יותר, מי שנלכד יכול לשחות 90 מעלות לזרם עד ליציאה מהטווח שלו ובעזרת הגלים לשוב אל החוף. זרם הסחף הוא אחד מגורמי הטביעה העיקריים למי שאינו מנוסה בשחייה אך גם שחיין מנוסה עלול להילכד בזרם חזק ולהסתכן בטביעה.
·        ניסיונות לחלץ אנשים שנלכדו ב"זרם סחף" עלול להיות מסוכן. גם למסייע לא מנוסה שאין לו את ההכשרה ואת הידע כיצד לבצע את הדברים נכון. ישנם מקרים בהם מי שמנסה לסייע טובע בעצמו, לכן חשוב להבין קודם מה לעשות ולהיכנס רק עם אמצעי הצפה כמו גלגל או מצוף.
·        יש להישאר תמיד בטווח העין של המציל. שימו לב - אם אינכם רואים את המציל, גם הוא כנראה לא רואה אתכם ואתם עלולים להימצא בסכנה.
·        יש להימנע ממשחקים מסוכנים. אין לשחק "משחקי הטבעה" במים, אין לקפוץ על מי שנמצא במים ואין לקפוץ ראש במים רדודים מחשש לפגיעה בעמוד השדרה ובראש. בנוסף, אין לרוץ מסביב לשפת הבריכה, מחשש להחלקה ופציעה.
·        דע את יכולותיך. שחה תמיד במים שהם בשליטתך, אל תגיע לאפיסת כוחות. אם חבריך שוחים למרחק רב ממה שאתה רגיל ומסוגל - אל תצטרף! קח בחשבון תמיד את הדרך חזרה בשחייה. אם התעייפת, צא מהמים, שתה ונוח במקום מוצל.
·        חשוב מאוד להקפיד לא להיכנס למים בזמן של רוחות חזקות בשעות צהריים. הרוחות גורמות להיסחפות פנימה אל הים. בכנרת התופעה הזו בולטת במיוחד כשבשעות הצהריים ישנו שינוי במשטר הרוחות.
·        במקרה שנקלעים למצב של אי נוחות במים ועלולים לטבוע חשוב לשמור על קור רוח, לא להשתולל על מנת לא לאבד כוחות וכן לאותת לעזרה.

פליקס לוטן פאראמדיק בכיר במד"א, מדריך צלילה בהכשרתו שמאמן צוותי איתור נעדרים מתחת למים: "תקופה הקיץ היא תקופה נהדרת לחופש, מנוחה ובילוי במקורות מים שונים. יחד עם זאת, לא פעם התנהגות לא זהירה ולא אחראית עלתה בחיי אדם ובאירועים שהיה ניתן למנוע. חשוב מאוד להקפיד על כללי בטיחות במים. הם יודעים להיות חבר נהדר ונפלא אך צריך להתייחס אליהם בכבוד ובזהירות".

בבריכות פרטיות:
·        אין להשאיר פעוטות וילדים בקרבת מקורות מים ללא השגחה צמודה. פעוט עלול להחליק בשניות והפגיעה בו תהיה קשה במיוחד, שכן חבלת ראש מנפילה שכזו עלולה לגרום לנזק משמעותי. כאמור, אין לנתק מגע או קשר עין.
·        יש לגדר ולסגור כל מעבר לכיוון הבריכה במידה ואין באזור מבוגר שיוכל להשגיח על פעוטות וילדים.

מומלץ להוריד את יישומון 'מד"א שלי' דרכו ניתן ליצור קשר ישיר עם החובשים והפאראמדיקים במוקד החירום 101 של מד"א ותורן המוקד יזהה באופן אוטומטי את מיקומו של המתקשר, גם בחופי הרחצה המרוחקים ובמסלולי הטיולים. כל אחד יוכל להזין ליישומון מבעוד מועד מידע רפואי חיוני כמו מחלות כרוניות, אלרגיות, רגישות לתרופות, תרשים אק"ג, סיכום מחלה אחרון ועוד. היישומון מאפשר לאוכלוסיית כבדי שמיעה וכבדי דיבור לציין זאת כחלק מהמידע הרפואי, מידע חשוב זה יופיע מידיית לתורן המוקד במערכת השליטה והבקרה של מד"א ויאפשר לכבד שמיעה להזעיק את צוותי מד"א במקרה חירום באמצעות שיחת צ'ט עם החובשים והפאראמדיקים שבמוקד. 
·        ניתן להוריד את היישומון 'מד"א שלי' בחנות Play של אנדרואיד וב App Store לאייפון
·        ניתן לקבל פרטים ומידע נוסף על קורסי החייאה וקורסים נוספים במד"א בטלפון 8101* או באתר מד"א בכתובתhttp://www.mdais.org

אזהרה והצהרה
בשום אופן אין בהנחיות הנ”ל להקנות סמכויות טיפול או אבחון מעבר לרמת ידיעותיך בהגשת עזרה ראשונה.
הנחיות אלו אינן באות במקום קורס עזרה ראשונה.
כדי לבצע פעולות הצלה באופן מקצועי יש לעבור קורס עזרה ראשונה והחייאה במסגרת מגן דוד אדום

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה