Translate

יום שלישי, 19 ביולי 2022

מחקר בינלאומי ראשון - המדוזות משפיעות על התיירות לרעה מאת: שרית יוכפז

 מחקר בינלאומי ראשון - המדוזות משפיעות על התיירות לרעה מאת: שרית יוכפז

מחקר בינלאומי חדש בשיתוף המכללה האקדמית ספיר בחן את השפעת סיכון המדוזות על תפיסת היעד התיירותי ועל התנהגות התיירים

 

 

מחקר בינלאומי חדש בשיתוף המכללה האקדמית ספיר בחן את השפעת סיכון המדוזות על תפיסת היעד התיירותי ועל התנהגות התיירים. ד"ר וילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי בספיר הוא מהחוקרים המובילים את המחקר לצד חוקרים נוספים מאוניברסיטאות באוסטרליה, גרמניה וספרד.

באמצעות מודל קונספטואלי חדש המבוסס על תאוריית תפיסת סיכון ותאוריות דימוי יעד, החוקרים ערכו ניסוי במטרה לבחון האם סוגים שונים של מסרים אודות סכנה קיימת של המדוזות משפיעות על כוונות הנסיעה והתנהגותם של תיירים. בנוסף, המחקר בחן מאפיינים אישיים כגון הנטייה לדאוג ורקע תרבותי על כוונות והתנהגויותם של תיירים.

במסגרת המחקר, נדגמו 415 מבקרים פוטנציאליים בשניים מיעדי תיירות החופים המצליחים בעולם, קו החוף של קוסטה בראווה בספרד ואזור שונית המחסום הגדולה בצפון אוסטרליה, שני יעדים המושפעים לרעה מנוכחותן של מדוזות.

 

ביעדים ייחודיים אלו, מגע עם מדוזות עשוי להיות כואב וקטלני. בתחילת מגיפת הקורונה, החוקרים פרסמו הודעות פיקטיביות שונות בפורומים לטיולים באינטרנט. ההודעות הכילו שתי הזהרות שונות אודות נוכחותם של מדוזות, האחת לא רשמית והשנייה רשמית. נבדקו תגובותיהם של המשתתפים להודעות אלו.

נמצא שהשילוט המזהיר בפני סכנה השפיע על תפיסת היעד אך לא על כוונת הנסיעה אל היעד. כמו-כן, תיירים ממדינות אירופה הגרמניות (גרמניה, שוויצריה, ואוסטריה) הנוטים להימנע מלקיחת  סיכונים נטו יותר לשנות את התנהגותם על ידי הימנעות מהמים מאשר תרבויות אחרות.  ממצאים אלו תורמים לתיאוריה על הקשר שבין תקשורת של סיכונים, תפיסות סיכונים, והשפעתם על תדמית היעד.

המחקר מצביע על כך שתקשורת סיכונים הקשורה לחיות בר (מדוזות לדוגמה) עשויה להפחית את תפיסות הסיכון מצדם של תיירים. עם זאת, ההשפעה לא מספיק גדולה כדי לגרום לשינוי בתוכניות הנסיעה של תיירים במיוחד עם מדובר ביעד אקזוטי.

 

המחקר מצביע על כך שתדמיתן של מדינות מוכי מדוזות מושפע לרעה  וכי הסברה רשמית מטעם גורמים ממשלתיים על דרכי זהירות וטיפול במקרה של עקיצה עשויים להפחית את תפיסת הסיכון וכתוצאה מכך למנוע פגיעה בתדמית היעד.

 

ממצא זה חשוב בקביעת מדיניות וניהול תגובות לסיכונים ביעדי תיירות.  בנוסף לכך, המחקר מלמד כיצד אתרי תיירות מוכי מדוזות יכולים לבנות אמון וביטחון בקרב מבקרים בעזרת מסרים רשמיים נכונים וע״י כך להפגין לתיירים כי ביטחונם והנאתם מוערכים וחשובים ביותר ליעד. צעד זה עשוי להוות גורם מושך לתיירים ולמנוע הפסד של מיליוני דולרים מידי שנה בייחוד בעונת הרחצה.

 

ד"ר וילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי במכללה האקדמית ספיר וממובילי המחקר: "היערכות כבר מעכשיו ונקיטת צעדים פשוטים וזולים לקראת עונת הרחצה המביאה איתה מכת מדוזות תגביר את האטרקטיביות של חופי ישראל לתיירים ותטיב עם קופת המדינה"


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה